Zoznam 50 superpotravín pre zdravie, silu a energiu.

Chýba vám inšpirácia čo nakupovať, aby to bolo zdravé, výživné a zároveň dobré? Prejdite si zoznam 50 superpotravín, ktoré vás zásobia vitamínmi, antioxindantami a ešte vás určite inšpirujú svojou prítomnosťou v jedálničku pre ďalšie pokrmy z nich.

Mandle

Hrsť mandlí denne posilňuje imunitu, je účinnou prevenciou vzniku osteoporózy, kŕčov v lýtkach a dokonca aj nedostatku libida.

Jablká

Určite ste už počuli: Jablko denne udrží zdravotné problémy ďaleko od vás.

Marhule

Marhule bojujú proti kardiovaskulárnym chorobám, sú skvelým zdrojom vlákniny a bohatým zdrojom vitamínov.

Artičoka

Zvyšuje tvorbu žlče a tiež jej vylučovanie, podporuje detoxikačnú činnosť pečene a vylučovanie škodlivín močom. Znižuje hladinu krvného cukru a je vhodným doplnkovým liečivom pri cukrovke. Zabraňuje ukladaniu cholesterolu v cievach. Má tiež výrazné protialergické účinky, čo sa dobre uplatňuje pri liečbe rôznych ekzémov. Podporuje produkciu tráviacich enzýmov v pankrease a je tiež doporučovaná pri poruchách jej funkcie. Celkovo zlepšuje trávenie a látkovú výmenu.

Špargľa

Špargľa podporuje srdcovú činnosť a má močopudné účinky. Pôsobí blahodárne pri reumatizme a bolesti zubov a užíva sa tiež ako afrodiziakum. Špargľa má zanedbateľné množstvo kalórií, preto je vhodnou stravou pri redukčnej diéte.

Avokádo

Obsahuje množstvo kvalitných tukov, ktoré pomáhajú podporovať naše srdce a tiež bojujú proti kardiovaskulárnym chorobám. Avokádo obsahuje aj luteín, kyselinu listovú a vitamín E, tým sa radí medzi potravinu, ktorá pôsobí aj ako prevencia proti rakovine.

Banán

Obsahuje totiž tri druhy prírodného cukru – cukrózu, fruktózu a glukózu kombinovanú s vlákninou. Iba dva banány poskytnú dostatočnú dávku energie pre 90-minútové cvičenie.

Fazuľa a šošovica

Oba pokrmy ponúkajú veľa vlákniny, bielkovín a ďalšie zdravotné benefity. Na týchto benefitoch je stavaná aj nízko sacharidová strava.

Papriky

Papriky sú pre naše telo prospešné bez ohľadu na to akú majú farbu, aj keď tá svoju úlohu hrá tiež. Všetky čerstvé plody obsahujú vitamíny B a C a tiež dávku rôznych minerálov, ako vápnik, draslík, železo a horčík.

Repa

Červená repa zbavuje mozog jedovatých kovov, napríklad hliníka. Je kvalitným zdrojom kyseliny listovej, vitamínu C a najmä draslíka, ktorý upravuje srdcovú činnosť, udržiava normálny krvný tlak a napomáha správnej činnosti nervovej sústavy. Poskytuje telu kremík, ktorý posilňuje kosti, cievy i kožu.

Bobule

Skupina plodov ako maliny, čučoriedky, egreše, černice či víno je veľmi bohatá na rôzne látky, ktoré telu prospievajú.

Brokolica

Brokolica obsahuje okrem iného toľko vápnika ako mlieko a je preto výborným doplnkom výživy pri osteoporóze.

Ružičkový kel

Ružičkový kel je ale predovšetkým výborným liekom na nervy, pretože obsahuje vysoký podiel vitamínov radu B. K tomu si pridajme kyselinu listovú, mangán, draslík a v neposlednom rade tiež vitamín C. Preto kel pomáha pri únave, pre lepšie sústredenie a duševnú sviežosť.

Kapusta

Kapusta v sebe skrýva selén, karotenoidy, polyfenoly, jód či vitamíny A a C omladzujúci vaše bunky a držiaci stráž pred rakovinou, najmä pľúc a zažívacieho traktu. Vápnik s fosforom sa podieľa na spevnení kostí a udrží od vás osteoporózu.

Melón Cantaloupe

Cantaloupe je veľmi obľúbenou a tiež zdravú variantom melónu. Na rozdiel od ostatných melónov je mixom veľmi zaujímavých látok, ktoré majú silné antioxidačné účinky. Melón Cantaloupe je bohatý na vitamín C a B a provitamín A. Okrem toho obsahuje aj polyfenolické antioxidanty, ktoré majú blahodarné účinky na kardiovaskulárny systém a posilňujú imunitu.

Mrkva

Každé dieťa vie, že mrkva je dobrá na oči, ale nielen váš zrak je to, čo ovplyvní pridanie mrkvy do jedla.

Karfiol

Vynikajúci zdroj vitamínov C a mangánu je karfiol, ktorý nie je v jedálnom lístku až tak zakorenený a to je škoda! Mangán je dôležitý pre správny metabolizmus cukrov a teda prevenciu cukrovky.

Čerešne

Keď príde ich sezóna, choďte do nich. Čerešne spomaľujú proces starnutia, bojujú z nespavosťou a napomáhajú zdravému srdcu i mozgu.

Granátové jablká

Granátové jablko je z tých prírodných produktov, ktoré dávajú za pravdu starému príslovie: “Tvoja strava buď tvojím liekom”. Početné výskumy, ktoré boli realizované v posledných rokoch, toto len potvrdzujú. Okrem iného granátové jablko pomáha neutralizovať škodlivé efekty voľných radikálov, tj. zabraňuje oxidácii, čistí krv, zabraňuje tvorbe cievnych usadenín, zmierňuje kyslosť žalúdka, pomáha zdravému tráveniu, reguluje krvný tlak, prispieva k celkovému posilneniu organizmu, posilňuje obranyschopnosť a imunitný systém a pomáha predchádzať výskytu mnohých chorôb, vrátane rakoviny. Najmä, ak sa používa ako džús.

Chia semienka

Významný je obsah omega-3 mastných kyselín, ktorý je dokonca vyššia ako u semienok ľanových. Tieto mastné kyseliny sú esenciálne kyseliny, ktoré si telo nedokáže vytvoriť, je teda potrebné ich prijímať stravou. Z ďalších obsiahnutých látok je možné spomenúť vlákninu, bielkoviny, fosfor, mangán, sodík, draslík, vápnik, železo, kobalt, síru a z vitamínov vitamíny skupiny B, vitamín A, C či E.

Kokos

Nezabudnite zahrnúť do svojej stravy dostatok zdravých tukov. Perfektným zdrojom týchto tukov je práve kokos. A určite siahnite po kokosovom mlieku skôr ako skúsite energetický drink. Mlieko je veľmi dobré pre rýchlu energiu.

Horká čokoláda

Uvoľňuje od stresu v ťažkých chvíľach, ale je toho oveľa viac. Horká čokoláda obsahuje veľa antioxidantov, ktoré telu neuveriteľne pomáhajú a prospievajú. Kvalitná čokoláda prospieva vášmu mozgu – lepšiu pamäť aj zlepšenie motoriky a reakcií, vášmu srdcu, predovšetkým vďaka flavanoidom, a reguluje aj krvný cukor.

Vajcia

Vajcia sú kvalitný zdroj bielkovín. Dve vajcia obsahujú 60% odporúčanej dennej dávky bielkovín pre dospelú ženu. Vajcia obsahujú zdravý cholesterol, ktoré neovplyvňuje ten cholesterol v krvi, ktorý má nepriaznivé účinky.

Ryby

Predovšetkým morské ryby dopĺňajú našej stravu o tzv. zdravé tuky tj. omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. Tie sú známe svojou schopnosťou preventívne pôsobiť pred chorobami srdca a obehovej sústavy.

Cesnak

Cesnak obsahuje vitamíny A, B a C, vápnik, selén, jód a ďalšie látky, vďaka ktorým posilňuje organizmus, podporuje jeho obranyschopnosť, látkovú výmenu, hojenie rán a sexuálnu výkonnosť, znižuje hladinu cholesterolu, stresu, krvného tlaku a riziko rakoviny.

Ľanové semienka

Semienka sa nachádzajú na začiatku svojho životného cyklu a ako také v sebe nesú sviežiu, novú energiu. Vďaka nej sa budete cítiť mladistvo a budete odhodlane a nadšene preskúmavať, rozvíjať a začínať nové veci. Semienka patria medzi zdravé, živé potraviny obsahujúce silnú, čistú životnú silu.

Hrozno

Hrozno, jeden z najdostupnejších druhov ovocia, je najlepšie na jeseň, keď čerstvo dozrelo. Má v sebe najviac účinných látok – a je ich veľa. Obsahujú veľa vitamínov, a aj keď majú tiež veľa cukru, napriek tomu účinne pomáhajú pri chudnutí

Chilli

“Časopis Journal of Nutritition and Vitaminology informuje, že pravidelná konzumácia polievkovej lyžice mletých papričiek denne zrýchli váš metabolizmus až o 23%,” uvádza výživový špecialista a kouč Martin Škába. Chilli papričky navyše obsahujú bielkoviny, teda nielen pri redukcii váhy vám budú skvelým spoločníkom.

Kale (kel kučeravý)

Kel kučeravý ako aj ostatná hlúbová zelenina obsahuje isothiocyanáty – látky, ktoré pôsobia proti enzýmom vedúcim k vzniku nádorových buniek a môžu prispieť k prevencii rakoviny.

Kiwi

Len máloktoré ovocie obsahuje toľko vitamínu C ako kiwi. Obsah až 1 miligramu vitamínu C v 1 gramu kiwi pokrýva konzumáciou jedného kusu kiwi príjem dennej dávky. Vďaka vitamínu C, aj v kombinácii s horčíkom, podporuje kiwi látkovú výmenu, spevňuje cievy a žily, posilňuje imunitný systém a zlepšuje videnie. Je známe, že vitamín C je dôležitý antioxidant, ktorý pomáha zvládať stresy, zvyšuje schopnosť sústrediť sa a podporuje tvorbu hormónov pre dobrú náladu. Ďalej konzumácia kiwi prispieva k zdravej funkcii srdca a svalov, k rastu kostí, pomáha pri krvácaní z ďasien, parodontóze.

Hlavne v zimných mesiacoch je kiwi výbornou prevenciou chrípok, prechladnutí a nádche. Je to aj významný zdroj energie pre športovcov, ktorým tiež pomôže napríklad pri natiahnutí väzív alebo podvrtnutí členku, pretože vďaka vysokému obsahu vitamínu C spevňuje väziva.

Citróny a limety

Citróny obsahujú bioflavonoidy, pektín, vonné silice, provitamín A, vitamín B, cca 3% sacharidov. Sú tiež zdrojom vápnika, draslíka, fosforu, horčíka, železa, zinku a ďalších.

Kefír

Kefír je osviežujúci nápoj obsahujúci mnoho probiotických baktérií, ktoré veľmi pomáhajú nielen pri zažívaní, ale aj pri celkovej starostlivosti o telo. Kefír je plný vitamínov a tiež obsahuje bielkoviny.

Mango

Občas označované ako “kráľ ovocie”. Ako ostatné superpotraviny aj mango má rad účinkov na zdravie: pôsobí na trávenie, obsahuje veľa vlákniny, chráni pred bakteriálnymi infekciami alebo pred vypadávaním vlasov.

Huby

Huby podporujú imunitu a pomáhajú znížiť riziko rakoviny – v tradičnej čínskej medicíne sa používali v liečbe prechladnutia a chrípky. Aj výsledky moderných štúdií naznačujú, že huby podporujú činnosť imunitného systému, ktorý nás chráni pred infekciami aj pred zhubným bujnením. (Huby nášmu zdraviu prospievajú, srdcu obzvlášť)

Ovsené vločky

“Ovsené vločky sa používajú ako diétna potravina už pomerne dlhú dobu. Vločkové raňajky dodajú vášmu telu dostatok energie na celý deň a človek potom takmer nemá hlad až do obeda, alebo si vypomôže len malú desiatou. Tieto vlastnosti si najviac pochvaľujú ako bežní stravníci, tak aj ľudia, držiaci nejakú diétu. V súčasnej dobe sa ale ovsené vločky a pokrmy z nich stále častejšie používajú najmä ako vynikajúci zdroj energie a podporný prostriedok k nárastu svalovej hmoty. Ovsené vločky majú veľa pozitívnych vlastností a môžu vám pomôcť pri tvarovaní vašej vysnívanej postavy.

Olivový olej

Olivový olej, nazývaný tiež ako tekutý zázrak, je jednou z najdravších surovín na svete. Pre svoje unikátne zloženie, obsahuje totiž vysoké množstvo mono-nenasýtených mastných kyselín a vitamínu E, je vyhľadávaný nielen pre konzumáciu, ale aj v liečiteľstve, farmácii a kozmetickom priemysle.

Pomaranče

Pomaranč obsahuje primerané množstvo cukrov (asi 9 g / 100 g), ktoré telo ľahko vstrebáva a ktorých obmedzené množstvo dobre znášajú aj diabetici. Tvorí ich sacharóza, dextróza a levulóza. Obsahuje veľký podiel draslíka a vápnika a menšie množstvo aj keď nemenej dôležitý podiel železa a horčíka. Tým však výpočet vlastností pomaranča určite nekončí.

Papája

Jedna porcia Papája o sto štyridsiatich gramoch obsahuje sedemdesiat kalórií, približne devätnásť gramov karbohydrátov, dva gramy vlákniny a žiadny cholesterol. Hoci sladká, má len málo cukru. Polovica papáje pokryje dennú spotrebu vitamínu C dospelej osoby.

Broskyne

Jedenie broskýň nie je vzhľadom na vysoký obsah vody náročné na tráviacu sústavu a je vhodné pri diétach. Okrem toho broskyne obsahujú šťavy ako je napr. kyselina listová, ktoré majú priaznivý, až mierne preháňavý účinok na vylučovanie, tj. pomôžu pri zápche. Keďže konzumácia broskýň vyvoláva pocit nasýtenia, sú veľmi vhodné pri znižovaní dennej spotreby kalórií. Relatívne nízky obsah vlastných kalórií je doplnený účasťou na odstraňovaní kyslého odpadu metabolizmu, ktorý býva u obéznych ľudí prítomný vo veľkom množstve. Nízky obsah sodíka a proteínov v kombinácii s močopudnosťou pomáha pri zlyhaní obličiek.

Tekvica

Keď zjete tekvicu, pomôže vám zbaviť sa nielen rôznych toxínov, ale aj tukov, pretože tuky sa viažu na vlákninu. Tou najdôležitejšou zbraňou proti tukom, je ale v tekvici tzv. lipolytický enzým. Ten v tele pomáha štiepiť tuky a odbúravať ich z organizmu. Zároveň má tekvica nízku nutričnú hodnotu, čo ju predurčuje pre redukčné diéty.

Ananás

Čerstvý ananás je výborným posilňujúcim prostriedkom pri rekonvalescencii po chorobách, operáciách aj zraneniach, pretože celkovo povzbudzuje a pomáha obnove tkanív. Odporúča sa konzumovať aj pri zvýšenej fyzickej záťaži. Toto ovocie vďaka komplexu cenných látok tiež výrazne spomaľuje starnutie organizmu. Dopriať by sme si ho mali najmenej štyrikrát týždenne. A verte, že sa budete cítiť skvele.

Quinoa

Vďaka vysokému podielu horčíka a vitamínu B2 prospieva quinoa ľuďom trpiacich migrénami a ako celozrnná potravina obsahujúca vlákninu pomáha aj so znižovaním krvného tlaku, s prevenciou proti kardiovaskulárnym ochoreniam, rakovine alebo cukrovke.

Špenát

Špenát má vďaka obsahu flavonoidov a fenolových kyselín silný protisklerotický a protizápalový účinok. Má ľahko močopudné a laxatívne účinky a posilňuje peristaltiku čriev. Preto podporuje čistenie organizmu. Pretože je špenát bohatý na železo a chlorofyl, významne podporuje krvotvorbu. Síra v ňom obsiahnutá pomáha na čistenie pečene a odstraňuje pásový opar. Vitamín A zo špenátu podporuje nočné videnie a znižuje únavu očí.

Kapusta

Všetky druhy kelu sú bohaté na vlákninu, udržujú tak v priaznivom stave náš tráviaci systém. Kel obsahuje vitamín C, vitamíny skupiny B, vitamín E a K. Je v nej tiež draslík, vápnik, horčík, železo, fosfor, selén a kyselina listová. Najmä kučeravý kel obsahuje veľa karoténov. Kto má problémy so žalúdkom, pečeňou alebo ho trápia črevné ťažkosti, mal by jesť práve kel; ten navyše aj priaznivo pôsobí pri znižovaní cholesterolu.

Spirulina

Vďaka vysokému obsahu bielkovín je táto potravina výborným doplnkom stravy pre ľudí s veľkou energetickou záťažou alebo pre podvyživených. Využiť ju však môžu aj ľudia s nadváhou, ktorým zaistí pocit sýtosti a vitality. Ďalej sa spirulina používa pri liečbe anémie, žltačky, gastritídy a iných zápalových ochorení, cukrovky či hypoglykémie.

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky sa odporúčajú pri diabete 1. aj 2. typu, celiakii, zrýchlenom životnom štýle, redukcii váhy, dobre ich znášajú aj pacienti s histamínovou intoleranciou. Vďaka vyššiemu množstvo draslíka sú  odporúčané pri srdcovo cievnych chorobách. Výborné sú pre deti, vďaka svojej jemnej konzistencii môžu vhodne doplniť takisto aj geriatrický jedálny lístok.

Mangold

Mangold (cvikla) je významný pre obsah vitamínu A a železa. Pretože mangold je veľmi sýty a zároveň obsahuje len málo kalórií (asi 20 kcal / 100 g), odporúča sa všetkým, ktorí chcú znížiť svoju telesnú hmotnosť. Za týmto účelom je ho najlepšie jesť namiesto večere. Prečisťuje krv a má alkalizujúci účinok. Je to dané vysokým obsahom minerálnych solí. Urýchľuje trávenie (digestívum) a pôsobí ako preháňadlo (laxatívum). Preto sa odporúča pri gastritíde, zápche a hemoroidoch. Vďaka vysokému obsahu železa sa indikuje pri anémii (chudokrvnosti).

Paradajky

Paradajky okrem iného obsahujú lykopén, látku, ktorá sa vyskytuje v šupkách zrelých plodov. Ide o veľmi silný antioxidant – pohlcuje voľné radikály, ktoré ničia bunky. Ukázalo sa tiež, že práve lykopén je schopný odstrániť z krvi takmer všetky škodlivé druhy tukov už počas ôsmich týždňov.

Vlašské orechy

Plody orecha kráľovského sú bohaté na horčík – prvok nevyhnutný pre správnu funkciu nervového systému a svalov. Vaše kosti spolu s horčíkom poteší aj nezanedbateľný obsah vápnika. Vlašské orechy sú tiež bohatým zdrojom často nedostatkového zinku, ktorého deficit veľmi negatívne ovplyvňuje imunitný systém a spomaľuje hojivé procesy v organizme.

Losos

Losos je vskutku prvotriednou rybou pre diétu. Omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú v lososovi, sú zdraviu veľmi prospešné. A navyše si tento typ tukov telo nevie samo vyrobiť. Omega-3 mastné kyseliny majú mnoho zdravotných benefitov, hlavne však pôsobia ako prevencia proti chorobám srdca, ktorými obézni ľudia veľmi často trpia. Ďalej znižujú cholesterol a pomáhajú spaľovať tuky, čo je, ak držíte diétu, iste veľmi vítané.

Záverom

Čo si z tohto zoznamu vezmete? Musím jesť všetko, aby som vôbec prežil? Ako som mohol/a dožiť vôbec do dneška, keď som zo zoznamu neskúsil/a ani polovicu? Berte tento zoznam ako inšpiráciu pre nákupný zoznam alebo pre recepty do vášho varenia.

Zdroj: fitness101.cz

10 najlepších spôsobov očisty organizmu

facebook

Ako zvládnuť, keď vaše miesto po rozchode obsadí niekto iný.

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.