Výhody prerušovaného pôstu

1. Benefit – spaľovanie prebytočného tuku

Zakaždým, keď niečo zješ, energia z toho jedla ide prevažne do tvojej pečene, tam sa uloží vo forme glykogénu a trvá 10 až 12 hodín, než sa glykogén spáli, vyčerpá. To znamená, že keď ješ niekoľkokrát za deň a skôr v priemere 6 hodín, tak nikdy nenecháš tieto zásoby glykogénu vyčerpať. Navyše, ak ješ ako priemerný Slovák, ktorý papá rožky, knedle, cestoviny a tak ďalej, tak sa po jedle pravdepodobne cítiš viac unavený ako plný energie. No, a tak máš stále po dvoch až troch hodinách hlad, takže keď sa nenaješ, je Ti zle, bolí ťa brucho a si unavený. Pokiaľ by si jedol prvé jedlo až napríklad po 16 hodinách, tak Tvoje telo 4 hodiny spaľuje prebytočný tuk, pretože k týmto zásobám má po vyčerpaní glykogénu prístup. Inak povedané, telo najskôr siahne po zásobách glykogénu a až potom ide do tukových zásob. Ak nikdy nevyčerpáš zásoby glykogénu, čo trvá práve 10-12 hodín od posledného jedla, tak sa k tukovým zásobám nedostaneš.

Ak jeme, tak to stimuluje náš metabolizmus a ďalšie mechanizmy v tele, ktoré majú za následok to, že chceme jesť ešte viac. Špeciálne moderné jedlo, ktoré je vedecky navrhnuté tak, aby sme na niektorých látkach boli závislí. Ak jeme menej, máme menšiu chuť a energiu spracovávame efektívnejšie. Naviac je naša moderná spoločnosť zanesená zápalmi viac ako kedykoľvek predtým. Zápaly v tele sú do určitej miery pre ľudský organizmus prospešné, ale rozhodne nie v tej miere, akú zažívame dnes.

JEDNODUCHO: Začneš prichádzať o prebytočné kilá a to prirodzeným spôsobom. Ako však na to?

1. Hlavne pomaly.

Je dôležité začať pomaly. Nikam sa neponáhľať a vnímať svoje telo. Keď som začala nabiehať na prerušovaný pôst, tak som začala tým, že som si dala ľahkú večeru a druhý deň prvé jedlo oddiaľovala, čo to len šlo. Najhoršie boli chvíle, kedy mal prísť obed, pretože telo si pamätá asociáciu s časom. Keď to človek ale prekoná, čo je tak 30 minút trápenia, tak pocit hladu prejde. Každý deň som to oddiaľovala o kúsok ďalej, až som si dala nakoniec len večeru a to okolo 18:00. To bolo nakoniec moje prvé a posledné jedlo. Tento experiment, kedy som prakticky jedla len jedno jedlo denne, trval pol roka, než prišli Vianoce. Avšak mi pomohol reštartovať chute a vnímať svoje telo trochu inak. Dnes si s pôsty hrám intuitívne tak, ako to akurát cítim.

2. Pi veľa vody.

Je dôležité piť veľa vody. Prečo je to dôležité? Jeden z dôvodov je, že sa Ti v tele začnú uvoľňovať rôzne toxíny a ty ich chceš z tela vyplaviť von, inak Ti začnú robiť neplechu a to by nemuselo byť príjemné.

3. Hýb sa.

Ak budeš celý deň sedieť za počítačom, tak sa do tohto experimentu radšej ani nepúšťaj. Môžeš sedieť, ale nie niekoľko hodín v kuse. Hýb sa, choď, cvič, rob niečo. Inak si môžeš poškodiť svalovú hmotu a budeš sa cítiť unavený. Pokiaľ naopak cvičíš, tak správne nastavenie prerušovaného pôstu Tí zvýši hladinu rastového hormónu, čím podporuje spaľovanie tukov a budovanie svalovej hmoty. Takže tvoje cvičenie bude o to efektívnejšie.

4. Jedlo bohaté na minerály.

Vo svojom okne, kedy môžeš jesť, je dôležité, aby si zjedol niečo, čo je bohaté na tie správne živiny bohaté na minerály. Takže predovšetkým zeleninu. Osobne som toho názoru, nech si každý jej, čo chce, ale je dôležité u toho vnímať svoje telo. Je Tí po tomto jedle, čo si zjedol, lepšie, alebo si unavený a bolí ťa brucho? Uvidíš, že zo začiatku možno snívaš o hocičom, čo Ti príde pod ruku, ale časom sa Tvoje chute reštartujú a budeš si naozaj vyberať, čo do svojho tela dáš. Je dôležité sa nebáť urobiť chybu. Je to proces a človeku chvíľku bude trvať, než sa naladí na svoju individuálnu biológiu.

5. Jedz pomaly a vedome.

Ak budeš mať 16 hodín pôst, tak je dôležité, aby si jedlo jedol pomaly. Koľkokrát je naša myseľ na jedlo pripravená, ale naše telo ešte pripravené nie je. Pokiaľ ho zješ rýchlo, tak telu spôsobuješ len ďalší stres navyše. Uži si svoje jediné jedlo pomaly a všímaj si všetkých chutí a farieb, ktoré jedlo má. Nepozeraj pritom na telefón ani na televíziu. Urob si chvíľku pre seba a svoje jedlo.

6. Žiadne švindľovanie.

Je jedno, či si pred prvým jedlom zobneš čučoriedku alebo si urobíš mrkvovú šťavu. Nie je to voda a toto Ti začne stimulovať metabolizmus, takže je to vyhodená práce. Skús byť naozaj len na vode, čo najdlhšie to ide, a odďaľuj tak svoje prvé jedlo.

2. Benefit – svalová hmota

Keď sa pozrieme na to, ako sme vyzerali skôr, keď sme lovili, a na to, ako vyzeráme ako spoločnosť dnes, tak je to veľký rozdiel. Naše telá sú navrhnuté tak, aby nás chránilo, keď nie je jedlo, takže keď si na pôste, chránia nás svaly – nie sme unavení, pretože musíme byť pripravení ísť loviť alebo si zohnať nejaké bobule. Samozrejme, ak budeš robiť bežné chyby, o ktorých sa zmienim na konci toho článku, potom o svalovú hmotu prísť môžeš. Tiež záleží na tom, koľko pôstu budeš robiť a koľko vážiš. Pokiaľ si skôr chudý typ, tak prerušované pôsty z dlhodobého hľadiska nemusia byť nič pre Teba. Avšak raz za čas to nikomu neuškodí.

Pôst stimuluje uvoľnenie rastového hormónu – takže Tvoje telo pôjde do svalov, až keď nebude mať inú možnosť, pretože chce Tvoje svaly zachovať – ​​aby si mohol ísť loviť. Pozri sa na rôznych atlétov – existuje čím ďalej tým viac športovcov, ktorí túto metódu praktizujú, aby dosiahli najlepšie výsledky.

Analógia medzi cvičením a pôstom ide ešte ďalej. Pri cvičení vlastne stresujeme svaly a svoj kardiovaskulárny systém takým spôsobom, že naše telo potrebuje vyrábať viac svalových buniek a viac mitochondrií, čo sú také “elektrárne” vnútri týchto buniek. Existujú dokonca niektoré štúdie, ktoré ukazujú, že proteíny uvoľňované zo svalov počas cvičenia, známe ako Myokine (myo = sval, kine = signalizácia), fungujú ako signálne molekuly v mozgu. To znamená, že týmto spôsobom podporujeme tvorbu nových synapsií medzi nervovými bunkami, tzv.synaptickú plasticitu a tvorbu nových nervových buniek z kmeňových buniek v niektorých oblastiach mozgu. Čo je veľmi zaujímavé a čo mnoho ľudí netuší, je fakt, že rast svalových buniek a zlepšenie funkcie nášho mozgu ako výsledok cvičenie sa nedeje počas tréningu ako takého. V skutočnosti sa všetko odohráva v okamihu po tréningu, kedy odpočívame alebo spíme.

To isté sa deje pri prerušovanom pôstu. Vďaka pôstu sa naše bunky, vrátane svalových buniek a tiež niektorých nervových buniek, stávajú odolnejšími voči stresu. Počas pôstu alebo cvičenia svaly nerastú, zároveň znižujú celkovú syntézu bielkovín a odstraňujú poškodené molekuly a proteíny.

Potom sa deje to, že bunka vyhodí odpadky, a to počas kľudového obdobia, keď odpočívame alebo keď spíme, syntéza proteínov stúpne a vytvoria sa nové, nepoškodené proteíny. Toto neprospieva len svalovým bunkám, ale tento proces tiež podporuje tvorbu nových synapsií medzi nervovými bunkami, ako vysvetľuje vo svojich štúdiách Mattson. Toto všetko by nemohlo nastať, ak by sme svoj organizmus v prvom rade nevystresovali, či už fyzickým cvičením, alebo prerušovaným pôstom. Avšak aj tu je dôležitá dávka. Ak budeme praktizovať prerušovaný pôst v kontrolovanom okne, môže to mať pre náš organizmus blahodarný účinok. Ak by sme zostali bez jedla niekoľko týždňov či mesiacov, tak umrieme.

JEDNODUCHO: Pôst stimuluje rastový hormón, takže Tvoj tréning bude dvakrát tak efektívny.

3. Benefit – ketolátky

Keď Tvoje telo spotrebuje glykogénové zásoby v pečeni, tak začne viac spaľovať tukové zásoby a vyrábať tzv. ketolátky. Ketolátky sú veľmi dobré pre tvoj mozog a telo. Ketolátky sú jednoducho ďalší zdroj energie, ktorá je stabilnejšia a nelieta tak, ako keď Tvoje telo ide len z glukózy. Ketolátky vznikajú v pečeni a vyrábajú sa z mastných kyselín, aby vyprodukovali energiu. Keď Tvoje telo funguje prevažne z glukózy a má glykogénové zásoby stále plné, tak nemôže použiť tento zdroj energie a to je škoda.

JEDNODUCHO: Telo pôjde na kvalitnejšom palive a vďaka tomu sa budeš cítiť menej unavený.

4. Benefit – ochrana DNA

Ďalšie štúdie ukazujú, že pôst stimuluje tzv. sirtuíny – konkrétne SIRT1 a SIRT3 – to je rodina proteínov, ktoré sú zodpovedné za opravu DNA. Starnutie je vlastne výsledok kumulatívneho poškodenia Tvojho DNA. Takže keď aplikuješ pôst do svojho života na pravidelnej báze, tak môžeš aj omladnúť.

JEDNODUCHO: Omládneš.

5. Benefit – budovanie nových neurónov v mozgu

Pôst je tiež skvelá prevencia neurodegeneratívnych chorôb, ako je Parkinsonova alebo Alzheimerova choroba. Je to predovšetkým vďaka tomu, že pôst stimuluje výrobu neurotropického rastového faktora BDNF a FGF, ktoré stimulujú rast nových neurónov v mozgu. Keď dáš svojmu tráviacemu systému pauzu, tak sa tvoje telo môže sústrediť na inú prácu, než je trávenie, a tak začne s regeneráciou ďalších systémov. Tvoje telo je tak schopné sa vyčistiť od rôznych toxínov.

JEDNODUCHO: Telo začne opravovať systémy, ktoré sú potrebné.

6. Benefit – dlhovekosť

Štúdie ukazujú, že pôst podporuje dlhovekosť a to z dôvodov, ktoré už boli napísané. Ďalším dôvodom je zrýchlenie metabolizmu v dôsledku pôstu. Čím je totiž telo mladšie, tým má rýchlejší metabolizmus a naopak. Pôst je však o životnom štýle. Osobne som toho názoru, že prerušovaný pôst je vlastne veľmi udržateľný z dlhodobého hľadiska. Prevažne preto, že podobne ako Steve Jobs nosil jedno oblečenie, tak ty sa nebudeš musieť niekoľkokrát denne rozhodovať, čo jesť.

zdroj: codeoflife.cz/

Chôdza ako jednoduchý nástroj krásy

facebook

Ako sa dostať do formy: 15 účinných rád.

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.