Chôdza ako jednoduchý nástroj krásy

Prečo vlastne platí, že keď sa potulujeme v dobrej nálade niekde v prírode, prechádzame sa neznámym mestom a kocháme sa okolitými výhľady, alebo objavujeme trasu, ktorú si neskôr zamilujete, cítime sa tak dobre? Akú to má súvislosť s posilnením odolnosti? A prečo keď sa vrátime z dovolenky zasvätenej turistickým túram, na ktorých sme každý deň nachodili mnoho kilometrov, ťahá nás to znovu k chôdzi?

To všetko sú dôsledky skutočnosti, že keď človek chodí, deje sa s jeho telom zhruba toto: Svaly pri chôdzi fungujú ako čerpadlo zlepšujúce prietok krvi cievami. Chôdza oživuje prepojenie jednotlivých oblastí mozgu, ktoré pri nedostatku pohybu “leňoší”, a celkovo aktivuje mozgovú činnosť. Pri chôdzi sa zlepšuje krvný obeh v mozgových cievach, je optimalizovaná dodávka živín do nervových buniek. To sa okrem iného prejavuje zvýšením kreativity. Mnoho ľudí tento spôsob vyhľadáva a nad novými sviežimi nápadmi premýšľajú najradšej práve v chôdzi. Navyše chôdza zlepšuje mentálne zdravie. Samozrejme podpora krvného obehu má skvelý účinok aj na srdce a pľúca.

Chôdza tiež dokáže normalizovať látkovú výmenu. Okrem toho počas chôdze dochádza k prirodzenej masáži chodidiel, čo podľa názorov čínskej medicíny prospieva všetkým orgánom tela, pretože na chodidlách sa nachádzajú aktívne body prepojené s každým z nich. Ďalej chôdza prospieva tiež pružnosti a správnemu zakriveniu chrbtice. Počas chôdze sú masírované tkanivá stavcov, krv preniká i do horšie dostupných miest a zásobuje ich kyslíkom a navyše pohupovanie stavcov vytvára efekt jemnej masáže.

Pri chôdzi človek nesie svoju vlastnú hmotnosť a navyše prekonáva gravitačnú ťažobu. Tým posilňuje kosti, väzy, šľachy, chrupavky a kĺby. Ich prekrvenie a zásobovanie živinami sa zvyšuje. Chôdza výrazne znižuje riziko vysokého krvného tlaku, hromadenie cholesterolu v cievach, infarktu i mozgovej mŕtvice. Pravidelná chôdza znižuje riziko infarktu a mŕtvice až o 32 percent. Správna pozícia chrbtice podporuje náležitej uloženie telesných orgánov, a tým posilňuje ich správnu funkciu.

Samozrejme, že to najlepšie po poriadnej prechádzke je nádherná svieža farba tváre. Pri pravidelnom chodení sa však vylepší nielen vaša pleť, ale aj držanie tela. Prestanú vás bolieť žily, nebudú vám opúchať nohy, spevní sa svalstvo a postupne aj schudnete. Prospievate teda celému telu aj svojmu vzhľadu a dobrému pocitu.

5 jednoduchých podmienok účinnej chôdze:

– Pekná trasa, ktorá vás zaujíma a páči sa vám, poteší vaše oči aj myseľ. Nechoďte nikam, kde sa vám nepáči, aj keby Vás k tomu viedli praktické dôvody. Najskôr vám nerobí dobre energia takých miest a miesto aby ste organizmus posilnili, zbavujete ho sily. Nemusíte sa práve prechádzať po zlatom piesku pláže, aby ste pocítili príliv síl. Väčší park, je ideálnym miestom na prechádzky. Nadýchate sa prospešných prchavých látok uvoľňovaných rastlinami a estetický dojem len umocnia vaše celkové dobré rozpoloženie.

– Dĺžka prechádzky vám musí vyhovovať. Mnohými výskumami bolo potvrdené, že obyčajná chôdza znižuje riziko vysokého krvného tlaku, bráni hromadeniu cholesterolu v cievach, vzniku infarktu a mozgovej mŕtvice. Preto je tento najprirodzenejší druh zdravého pohybu odporúčaný v trvaní aspoň tridsiatich minút každý deň. Nemá však žiadny zmysel prinútiť sa prejsť šesť kilometrov, keď vám sily zatiaľ stačia na štyri. Žiadny úžitok z toho mať nebudete, skôr naopak. Ak odborníci odporúčajú celkom 150 minút miernej aktivity alebo 75 minút intenzívnejšie aktivity týždenne, neznamená to, že máte ísť nejakých 150 alebo 75 minút stredným alebo rýchlejším tempom v kuse. Chôdzu si môžete rozložiť. Pätnásťminútová prechádzka je rovnako prospešná, ako tridsať minútová. Začnite pomaly a postupne pridávajte. Tešiť vás môže, že chôdza je návyková, časom sa bez nej jednoducho nezaobídete.

– Pohodlná a pekná športová obuv vám chôdzu spríjemní v každom ohľade a zvýši jej zdravotné prínosy. Len od členku k chodidlu sa noha skladá zo dvadsiatich šiestich kostí, na ktoré je dômyselne rozložená všetka záťaž vášho tela. Nestojí niečo tak popravde zázračného a dokonalého za nejakú tú snahu pomôcť? Na topánkach nikdy nešetrite – a na tých, v ktorých budete prevádzkovať svoju pravidelnú chodeckú aktivitu už vôbec nie. Ak idete pešo do zamestnania, dajte si topánky určené do práce do tašky aj s náhradnými ponožkami alebo pančuchami. Prezuť sa v práci nie je predsa problém.

– Správne dýchanie. Pri chôdzi je potrebné na svoj dych myslieť. Nedýchajte povrchne. Dýchanie má byť hlboké, vaša bránica ho musí pocítiť. Zvyčajne pomáha sústrediť pozornosť na nos ako na miesto, kadiaľ dych do tela vstupuje. Predstavujte si, ako dych, ktorý preniká nozdrami, postupuje do pľúc, ako sa vám rozťahuje bránica. Čoskoro postrehnete, ako sa dych prehlbuje. Ak vás zaujme niečo mimo, vráťte sa nenásilne k svojmu nosu. Správne dýchanie je kľúčom k skutočnej relaxácii a tiež k meditácii – zohráva teda významnú úlohu pri odstránenie stresu.

– Potešenie z chôdze. Ak vám niečo bráni užívať si prechádzky tak, ako by ste si priali, ak sa necítite dobre alebo vám naozaj silno nepraje počasie, nerobte si násilie. V zásade však platí, že ani dážď alebo vietor by vám nemali zabrániť v prechádzke, ktorá možno bude o niečo kratšia, ale o nič menej zaujímavá.

zdroj: prokondici.cz

Zuby ako odraz životného štýlu

facebook

Psia láska: Ako spoznáte, že vás pes miluje

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.