Viac darčekov, viac zmätku. Koľko darčekov je pre deti tak akurát?

Štedrý deň už je za dverami a možno ešte prikupujete pár darčekov, pretože ste videli super hračky v akcii. Ale premýšľali ste, koľko ich zase pribudne a kam ich doma uložíte? Nie je lepšie „bohatého Ježiška“ tento rok trochu skrotiť? Pokiaľ neviete, ako na to, máme pre vás niekoľko osvedčených tipov.

Predstavte si vianočnú idylku. Napokon, možno že to u vás prebieha podobne: ozve sa zacinkanie zvončeka, na stromčeku sa rozžiaria prskavky. Deti divoko vbiehajú do miestnosti a pozerajú nepokojnými očami po hromadách darčekov, ktoré sa tu týčia do výšky aj šírky. Vrhajú sa na ne a skúsenými hmatmi strhávajú papiere. Obsahu balíčkov venujú minimálnu pozornosť a radšej sa vydávajú na lov ďalších a ďalších.

Staršie deti darčeky priebežne sčítajú a súperia so súrodencami, kto ich tento rok inkasoval viac. A keď sa babička s dedom zajtra pri slávnostnom obede spýtajú, čo im Ježiško nadelil, nemôžu si často spomenúť. A ďalšia záplava balíčkov čaká práve pod stromčekom u starých rodičov, niečo nechal Ježiško u tety so strýkom a samozrejme aj u druhej babičky. Deti sú dokonale zahltené, ale dokonalého na tom nie je vôbec nič.

Viac darčekov = viac zmätku

„Ak je darčekov pod stromčekom príliš, strácajú svoju jedinečnosť a deti namiesto radosti či vďaky cítia skôr zmätok. Najmä tie menšie sa totiž dokážu sústrediť len asi na dva až tri darčeky,“ opisuje situáciu Wiktoria Fiurášek, psychologička a odporúča rodičom, aby počet darčekov skôr obmedzili a pri ich výbere kombinovali veci z rôznych kategórií.

„Dieťa by malo pod stromčekom nájsť hračku, potom napríklad krásnu obrázkovú knižku a tiež niečo praktické ako napríklad nový batôžtek. Veľmi dôležitú úlohu zohráva aj to, ako je darček zabalený. Práve proces rozbaľovania a tešenia sa je pre deti jedinečným zážitkom. A my rodičia by sme tomu mali dopomôcť tak, že im pri stromčeku doprajeme dostatok času a priestoru, aby si mohli svoj okamih skutočne užiť.“ Doba blahobytu plní detské izby na prasknutie.

Koľko darčekov je tak akurát? Na to podľa psychologičky Wiktória Fiurášek nie je jednoznačná odpoveď: „Rodičia by si skôr mali odpovedať na otázku, či chcú deti učiť materializmu a konzumnému životu, alebo sa vydať cestou minimalizmu. Lepšie zaobstarať niekoľko pekných a kvalitných vecí, než nakupovať darčeky bez rozmyslu a vo veľkom množstve. Dnešné deti všeobecne dostávajú oveľa viac darčekov ako deti predchádzajúcich generácií. Môže za to rastúci blahobyt, cenová dostupnosť masovo vyrábaných hračiek aj to, že bábiku či autodráhu možno zaobstarať pri bežnom nákupe v supermarkete.“

Ako v nákupnej horúčke usmerniť babičky a tetušky?

A práve dostupnosť hračiek je lákadlom najmä pre starých rodičov, ktorí vidia všetku tú blikajúcu parádu a ťažko odolajú ju vnúčatám nekúpiť. Majú pritom radosť, že svojim miláčikom môžu dopriať to, čo nemali oni ani ich deti. A často nevedomky siahnu po obrovských monštrách z plastu nevalnej kvality. Tu je potom na rodičoch, aby sa s babičkou a dedom dopredu dohodli na tom, aké darčeky zaobstarať. Dôležité sú pritom láskavá komunikácia a trpezlivé vysvetľovanie.

Možnosťou môže byť návrh, že rodičia hračku sami kúpia a babička si ju potom pre vnúča zabalí. Prípadne starí rodičia dostanú limit v počte či rozmeroch darovaných hračiek. Všetko, čo ho prekročí, zostáva v domácnosti darcu a deti sa potom s poníkom v životnej veľkosti alebo s metrovým a nonstop húkajúcim hasičským autom budú hrať v obývačke u babičky a deda.

Sprievodca minimalistickými Vianocami

Niekedy si iba prostredníctvom výchovy uvedomíme, že nám konzumný spôsob života nevyhovuje a začneme inklinovať k minimalizmu. Tento prístup je možné jednoducho popísať slovami „menej je viac“. Ľudia, ktorí tak žijú, sa obklopujú menším množstvom vecí a premýšľajú o tom, čo je pre nich skutočne dôležité. A to nielen na úrovni predmetov, ale aj trávenia času, práce, vzťahov.

Vráťte sviatkom pôvodné kúzlo

Vedomie, že Vianoce sú o kúzle a atmosfére, nie o počte vecí v baliacom papieri, deťom odovzdávame my dospelí. Mali by sme sa teda v prvom rade zamyslieť sami nad sebou a ujasniť si, aké sviatky vlastne chceme. Či Vianoce plné darčekov, mnohých druhov cukroviniek a perfektne napratanej domácnosti, alebo skôr dni prežité v pokoji a pohode s tými najbližšími. Bez zahltenia vecami, ktoré nepotrebujeme a bez stresu, ktorý s tým všetkým ide ruka v ruke.

Obdobie po Vianociach je potom ideálne na pretriedenie hračiek. Je dôležité učiť deti, že hračky, ktoré už nepotrebujeme, posielame ďalej. Aby sme sa do izbičky vošli, udržali poriadok a mohli sa tu pohodlne hrať aj tvoriť. Vytriedené hračky potom môžete spoločne zaviezť do niektorej nadácie či dobročinného obchodu.

Ak sa vám pod stromčekom zišli aj darčeky, pre ktoré nemáte využitie a ležali by bez povšimnutia na dne skrine, venujte ich tiež. S pocitom, že inde ešte poslúžia a urobia radosť. A my vieme, že viete, ale napriek tomu dôležitá rada na záver: Pamätajte, že darčeky nemôžu kompenzovať deťom vašu absenciu a emocionálnu nedostupnosť. Dieťa by malo cítiť, že ich milujete a chcete s ním tráviť čas.

Veľa radostí, alebo starostí?

Príliš veľa darčekov pod stromčekom znamená veľa nakupovania a minutých peňazí, ale aj hodín strávených ich balením a starosť, kam nové veci doma umiestniť. Viac vecí so sebou prináša aj viac upratovania. V neposlednom rade vzniká veľké množstvo odpadu z krabíc, obalov aj vianočných papierov. A v prípade, že si darčeky dávame naprieč širokou rodinou, pôsobí na nás stres pri výbere a obavy, či sa trafíme do vkusu obdarovaného.

Ako teda vyberať darček pre dieťa?

Predovšetkým by mal vyhovovať veku dieťaťa a jeho záujmom. O výbere by sme ideálne mali premýšľať už v priebehu roka a nápady si treba zapisovať. Rodičia majú často svoje predstavy ovplyvnené štúdiami, článkami alebo blogmi. Pamätajte ale, že aj keď budete vyberať medzi kvalitnými, drevenými a edukačnými hračkami, nemusíte sa vždy trafiť. Niekedy dieťa zaujme farebná blikajúca hračka z plastu a zamiluje si ju. Prečo nie.

Čo keď deti darčeky vnímajú len ako počet predmetov, ktoré dostali?

Môže to byť signál, že dieťa je prehltené a hračiek má viac, než dokáže využiť. Neváži si ich. Zamyslite sa aj nad tým, aké hračky dieťaťa dostáva. Prevažujú stavebnice, plyšové hračky alebo vzdelávacie hry? Možno že v dieťati vyvolávajú frustráciu. Skúste o týchto veciach uvažovať, sledovať dieťa pri hre, prípadne niektoré hračky načas odstrániť z detskej izby. Ponechajte iba tie obľúbené.

Ako smerovať k umiernenosti v nakupovaní darčekov príbuzných?

Hovorte o tom. Pokiaľ máte jasnú predstavu, koľko darčekov a akých by malo vaše dieťa dostať, tak to príbuzným povedzte. Alebo môžete spoločne kúpiť drahšiu vec, ktorú si dieťa dlhší čas praje.

Má rodič dieťaťu vždy splniť jeho prianie?

Malé deti často po niečom túžia a ich priania sa menia rýchlo, často ako reklamy v televízii. Do deviatich rokov veku totiž dominuje egoistické zameranie. Často cítia a hovoria „toto chcem, kúp mi to“. Čo by ale pre rodičov nemalo byť impulzom, aby podľahli. Otázka, či dieťaťu plniť všetky sny, je potom otázkou výchovy. Chcete, aby dieťa dokázalo trpezlivo počkať na niečo, čo si veľmi praje? Alebo aby bolo zvyknuté, že vždy všetko dostane hneď? Chcete naučiť svoje dieťa, že život nie je len o splnených prianiach? Rodič by mal vždy premýšľať nad tým, aký bude mať vplyv, že dieťaťu dané prianie splní, alebo nie.

Keď je hračiek jednoducho veľa, aký vplyv to má na dieťa?

V prípade, že je dieťa zahltené hračkami, nedokáže v hre využiť svoj potenciál, ale ani hračiek. Príliš veľa možností má za následok neschopnosť zvoliť si hračku a ponoriť sa do hry. A vo vývoji dieťaťa predstavuje práve hra podstatnú úlohu. Preto je dôležité, aké hračky má k dispozícii. Lepšie ako zložité hry a interaktívne hračky fungujú často jednoduché figúrky, kde si dieťa vymýšľa príbeh a postavička koníka môže byť jednou zvieratkom na farme, inokedy vie lietať a nabudúce ťahá vozík s nákladom. Práve jednoduchosť a menšie množstvo hračiek pomáha deťom rozvíjať kreativitu a fantáziu.

zdroj: maminka.cz

Čítajte deťom už od narodenia: Rozvíjate ich slovnú zásobu a obrazotvornosť

6 rád, ako mať mozog a emócie v rovnováhe a nájsť vnútorný pokoj