Zostať dlho mladý je možné

Ľudí, ktorí chcú byť čo najdlhšie v kondícii, pribúda aj u nás. Musia však počítať s tým, že za niektoré metódy si priplatia. Spôsobov, ako si predlžovať mladosť alebo aspoň zabrániť predčasnému starnutiu, je viac, ale väčšina z nich nie je zadarmo.

Kým prechádzky, pohyb alebo dostatok spánku zadarmo sú, hormonálne omladzujúce kúry môžu vyjsť na mnoho eur.

“Úplným základom je premýšľať nad svojím životným štýlom, čo môže urobiť úplne každý,” radí lekárka Monika Golková, zakladateľka organizácie Asociácie medicíny proti starnutiu. Sama získala ako prvý tunajší lekár certifikát svetovej spoločnosti medicíny starnutia čiže anti-age (z anglického age – vek) medicíny. Niekoľkoročným školením okrem nej prešlo ďalších zhruba osem desiatok lekárov z Európy.

Tisíce a desaťtisíce

Aké menej tradičné metódy pripadajú do úvahy? Napríklad antiradikálová terapia, ktorá zmierňuje následky poškodenia buniek splodinami kyslíka, navyše trvá dlho. Lubomír Novák z pražskej kliniky GHC vysvetlil, že sa pri nej podáva zmes látok, ktoré zmierňujú pôsobenie voľných kyslíkových radikálov. Je však potrebné počítať s tým, že trojtýždňová kúra stojí medzi jedným a dvoma tisíckami korunami, pričom jedna nestačí.

Hormóny versus diéta

Inou možnosťou je podávanie hormónu DHEA čiže dehydroepiandrosterón, ktorý spomaľuje starnutie buniek, avšak jedna mesačná injekcia stojí zhruba tisíc korún. Telo si vie vyrobiť hormón, ktorý bráni jeho opotrebovávaniu, ale podávanie tejto látky patrí do rúk odborníkov. Existuje totiž podozrenie, že pri nesprávnom podávaní by v tele mohol vznikať nadbytok mužského pohlavného hormónu, čo sa dáva do súvislosti s vyšším rizikom rakoviny. Budúcnosť má zrejme aj podávanie hormónu melatonínu, ktorý je ľudskému telu vlastný a ktorého nedostatok zrejme tiež súvisí so starnutím.

Naopak, medicína starnutia v podstate nefunguje s kozmetikou. “Tá totiž mení len zovňajšok a nezaoberá sa príčinami,” vysvetľuje lekárka Golková. Človek, ktorý sa rozhodne investovať do svojho omladzovania, by však zo všetkého najskôr mal absolvovať dôkladnú lekársku prehliadku, pri ktorej sa ukáže, čo presne jeho telo potrebuje.

“Súčasťou odporúčaní potom môže byť napríklad diéta zostavená na mieru, v ktorej mu lekári poradia, aké jedlá sa pre neho hodia, aké by mal jesť len výnimočne a akým by sa mal úplne vyhnúť,” opisuje Golková. Takáto diéta samozrejme nemusí úplne korešpondovať so všeobecnými odporúčaniami. Treba počítať s tým, že podobné skutočne komplexné vyšetrenie na klinikách zaoberajúcich sa medicínou starnutia môžu stať tisíce až desaťtisíce korún.

Nestarne zbytočne rýchlo

Spomaliť opotrebovávanie svojho tela môže aspoň čiastočne každý. Prinášame prehľad rád, ktoré vychádzajú z odporúčaní lekárov zaoberajúcich sa takzvanú Antiage medicínou. Tento lekársky odbor sa zaoberá práve zmierňovaním negatívneho vplyvu starnutia.

• Buďte optimisti, budete dlhšie mladí

Už niekoľko výskumov ukázalo, že optimisti žijú dlhšie. Vďaka pozitívnemu prístupu k životu títo ľudia ľahšie zdolávajú rôzne prekážky. Je naopak preukázané, že dlhodobo zlá nálada a nedostatok optimizmu sa nakoniec môžu odrážať aj na stave vnútorných orgánov človeka.

• Jedzte zdravo a skôr menej

Kvalitná strava rozhodne prispieva k tomu, aby bol človek zdravý. Dbajte na to, aby ste mali v jedle vitamíny a stopové prvky, ako je selén, magnézium čiže horčík a zinok, prípadne si ich dopĺňajte umelo.

• Nepreháňajte to s alkoholom, nefajčite

Alkohol v malom množstve chráni napríklad srdce, ale vysoké dávky ničia mozgové bunky a vnútorné orgány. Fajčenie neprospieva zdraviu nijako a roky fajčenie krabičky denne skracujú život až o desať alebo pätnásť rokov, navyše fajčiari vyzerajú staršie.

• Nebuďte obézni

Život predlžuje tiež to, keď sa človek neprejedá. Nadváha zvyšuje zdravotné riziká, obézni ľudia už väčšinou trpia rôznymi chorobami priamo vyplývajúcimi z kíl navyše.

• Dbajte na to, aby ste mali silnú imunitu

Otužujte sa, posilňujte obranyschopnosť organizmu, prípadné virózy a podobné choroby poriadne vyležte a doliečte. Imunite škodí aj stres. Pokiaľ nebude silná, hrozia vám častejšie infekcie a stúpa aj riziko vážnych ochorení.

• Viete, čím trpeli vaši rodičia a prarodičia?

 Je dobré vedieť, akými chorobami trpeli vaši predkovia, dôležité sú najmä zhubné nádory alebo infarkty pred päťdesiatkou. Zamerajte sa na ich prevenciu.

• Choďte k lekárovi

Pravidelné preventívne prehliadky samy o sebe život nepredlžujú, ale dá sa nimi zistiť začínajúcu chorobu v čase, keď je vyliečenie ľahké. Ide napríklad o preventívne gynekologické vyšetrenie, vyšetrenie prostaty, skrytého krvácania do stolice a podobne. Nájdite si lekára, ktorému dôverujete.

• Strážte si cholesterol, tlak a homocysteín

Súčasťou preventívnych prehliadok sú niektoré dôležité vyšetrenia. Mali by ste vedieť, ako ste na tom s cholesterolom, tlakom a homocysteínom, čo je látka ukazujúce stav vašej kardiovaskulárnej sústavy. Lekár by vám mal vysvetliť, čo vaše hodnoty znamenajú a čo z nich plynie pre váš životný štýl.

• Spite dosť, inak si ubližujete

Každý človek má inú potrebu spánku, ale mali by ste spať tak, aby ste neboli cez deň bezdôvodne unavení. Krátkodobý nedostatok spánku nevadí, ale pri dlhodobom nedostatku sa oslabuje imunita.

• Nestresujte sa zbytočne

Krátkodobý stres človeku pomáha zvládať bežné úlohy, dlhodobý stres je krajne nezdravý: tiež oslabuje imunitu, navyše zhoršuje aj problémy s pamäťou a sústredením.

• Majte radi svoju prácu

Nie je to vždy bohužiaľ možné, ale je dokázané, že ľudia, ktorí sú vo svojom zamestnaní spokojní, bývajú menej chorí a dlhodobo v lepšej kondícii.

• Naučte sa oddychovať

Niektorí ľudia vydávajú za svoju prednosť to, že sú v jednom kole, ale ich zdravie to nesvedčí. Odpočinok pasívny i aktívny do života patrí.

• Venujte sa priateľom

Bohatý spoločenský život so sebou väčšinou nesie psychickú pohodu a tá už priamo súvisí so zdravotným stavom. Osamelí ľudia trpia častejšie psychickými i zdravotnými problémami.

• Majte koníčky, ktoré vás bavia

Dostatok vlastných záujmov a aktivít rovná sa bohatý osobný život. Týmto spôsobom sa bystrí mozog, pričom práve jeho starnutie alebo naopak udržiavanie v kondícii hrá veľkú úlohu v tom, aký je váš biologický vek.

• Hýbte sa, budete zdravší

Je to známe odporúčanie, ale so starnutím priamo súvisí. Človek, ktorý sa primerane hýbe, býva zdravší a môže byť v lepšej kondícii než jeho rovesníci. Pozor, o prepínaní a vrcholovom športe to nutne neplatí.

• Na slnko choďte len občas

Občasný pobyt na slnku vás zásobí vitamínom D, na druhú stranu sa zbytočne vystavujete riziku rakoviny kože.

• Vyhýbajte sa chemikáliám

Dlhodobé pôsobenie chemických látok preukázateľne zhoršuje zdravie, niektoré z nich sú karcinogénne, iné môžu vyvolávať alergie a podobne.

• Vedci radia: dlhé vzťahy sú lepšie

Ľudia, ktorí žijú v dlhodobých partnerských vzťahoch, žijú v priemere dlhšie a bývajú zdravší, ale zatiaľ nedokážu jednoznačne vysvetliť, čím to je.

zdroj: idnes.cz

Ako zostať mladá.

facebook

Tajomstvo Marilyn Monroe. Čo všetko musela robiť pre krásnu pleť.

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.