Ako sa správne otužovať alebo niečo o Wim Hofovej metóde

Pomerne stála telesná teplota

Naše telo je prispôsobivé a rovnako ako sa snaží kompenzovať negatívne pôsobenie iných stresorov, presne tak to robí aj v prípade pôsobenie chladu. Deje sa to preto, že patríme medzi živé organizmy, ktoré si musia svoju telesnú teplotu udržovať viacmenej na rovnakej úrovni. K tomu nám slúžia kompenzačné a adaptačné procesy termoregulácie. Malé odchýlky naše telo vie tolerovať, ale naozaj len tie minimálne. Pri väčších rozdieloch už hrozí na jednej strane poškodenie zdravia podchladením – hypotermiou a na druhej strane poruchami našich fyziologických funkcií, ktoré súvisia s prehriatím organizmu – hypertermiou.

Zjednodušene sa dá povedať, že naše telo kompenzuje pôsobenie chladu predovšetkým dvoma spôsobmi a to:

  • zvýšením produkcie tepla
  • znížením tepelných strát.

Pozvoľné otužovanie / zníženie tepelných strát naše telo dosiahne vazokonstrikciou, teda zúžením ciev. Tento kompenzačný mechanizmus je však časovo obmedzený. Po určitej dobe vazokonstrikcia v kožných cievach odznie a cievy sa naopak roztiahnu (dilatujú). Väčší prietok krvi cievami tak urýchli tepelné straty a zvýši pravdepodobnosť poškodenia zdravia pôsobením chladu. Zvýšenie produkcie tepla organizmus zaistí prostredníctvom kontrakcií (sťahov, zmršťovanie) kostrového svalstva, ktoré poznáme ako mimovoľné záchvevy, trasenie a “drkotanie zubami”.

Hormóny ovplyvňujúce svalové kontrakcie a imunitu

Tieto procesy sú zabezpečené centrálnym a periférnym nervovým systémom a čiastočne tiež hormonálne, podľa toho, ako sa v ich priebehu zvyšuje hladina katecholamínov, predovšetkým adrenalínu, noradrenalínu a kortizolu. A práve sprievodným javom zvýšenej hladiny kortizolu je zhoršenie imunitných funkcií nášho tela. Deje sa to predovšetkým na bunkovej úrovni: znižuje sa tvorba určitých skupín lymfocytov potrebných k optimálnemu fungovaniu imunitného systému a naopak sa zvyšuje hladina iných, škodlivých proteínov.

Chlad ako pomocník

Avšak, ako takmer všetky faktory vonkajšieho prostredia, aj chlad môžeme využitý v náš prospech. Musíme ale vedieť ako, pretože na jednej strane nám môže ublížiť, ale ak si ho budeme dávkovať s rozumom a mierou, môže nášmu telu a imunite veľmi pomôcť.

Približne po 15 dňoch sa totiž naše telo na pôsobenie chladu adaptuje, parametre bunkovej imunity sa normalizujú a časom dokonca dochádza k ich zvýšeniu nad pôvodnú úroveň. Prirovnať to môžeme k telesnému cvičenie, ktoré náš imunitný systém tiež prechodne oslabuje, ale pri pravidelnom pôsobení ho naopak posilňuje. Dôležitá je ale pravidelnosť a primeranosť. Nesmieme to prehnať, pretože inak sa stane opak toho, čo chceme docieliť a chlad na nás bude pôsobiť negatívne a stresovo so všetkými svojimi dôsledkami.

Správne otužovanie

Ak to budete robiť rozumne a budete “načúvať” svojmu telu, pozitíva otužovania pocítite veľmi rýchlo. Základom otužovania je tzv.domáce otužovanie. Začiatočníci by sa mali denne sprchovať studenou vodou. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Ak nemáme k dispozícii sprchu, nahradíme ju umývaním sa v studenej vode. Mali by sme to praktizovať zásadne ráno. Studenou vodou sa môžeme otužovať aj večer, tým ale nenahradíme ranné otužovanie, iba ho doplníme. Večer je potrebné sa otužovať dvakrát dlhšie ako ráno. V zime sa odporúča sprchovať 1-3 minúty, v lete 3-5 minút. So sprchovaním v studenej vode môžu začať už deti vo veku 2-3 rokov. Pri sprchovaní by sme sa mali stále pohybovať, nestať na jednom mieste. Sedavá kúpeľ v studenej vode sa neodporúča. Pod sprchou sa snažíme o dobrú náladu a duševnú pohodu, aby sme si posilňovali pevnú vôľu. Po osprchovaní sa vyšucháme suchým uterákom. Hlavu si nenamáčajte – aby ste si nenamočil vlasy, môžete použiť kúpaciu čiapku. Po dokonalom osušení je dobré vykonávať zahrievacie cviky, aby sa Vaše telo zahrialo pohybom a až potom sa naraňajkujte. Ak ste v časovej tiesni, ranné otužovanie radšej vynechajte, pretože otužovať sa v zhone nie je dobré pre psychiku. Snažte sa často nevynechávať večerné otužovanie, pretože pravidelný kontakt so studenou vodou je veľmi dôležitý. Skutočne otužilým sa stáva človek asi až po 2 rokoch pravidelného otužovanie.

Pozitíva otužovania

Hlavným prínosom otužovania je vybudovanie silnej obranyschopnosti organizmu. “Otužilcom” sa vyhýbajú vírusové ochorenia, znižuje sa riziko vzniku vysokého krvného tlaku, zlepšuje sa stav pri  alergii a pod. Otužovanie je dlhodobý proces, ktorým sa posilňujú predovšetkým vlastnosti ako vytrvalosť, pevná vôľa a trpezlivosť. Otužilci nie sú toľko náchylní na zmeny počasia, ktoré robia bežným ľuďom často ťažkosti.

zdroj: fyzioklinika.cz

 O Wim Hofovej metóde

Zaoberáte sa rôznym cvičením, ktoré ostatní ľudia pomaly nedokážu ani vysloviť, pretože v živote nepočuli ich názov? Ak áno, potom vás možno neprekvapia metóda Wim Hof. Podľa odborníkov sa dá s istotou povedať, že pomocou tejto metódy môžete docieliť lepšieho fungovania imunitného systému. Okrem iného je Wim Hofova metóda výborná na boj so zápalmi.

S čím vám môže Wim Hofova metóda pomôcť?
  • Zlepšiť imunitný systém
  • Pomáhať s bojom proti zápalom

Tým to však zďaleka nekončí. Ak vás zaujíma, čo Wim Hofova metóda v sebe ukrýva ďalej, nie je nič jednoduchšie ako nás nasledovať. Svojím spôsobom ide o metódu zlepšujúcu celkovo vaše telo a zdravie. Okrem imunitného systému a zápalov si dokáže hravo poradiť aj s inými problémami, ktoré sa môžu vyskytovať u ľudí každého veku.

  • kvalitnejšia a dlhšia sústredenosť
  • spokojnejší život

Presne tak, čítate dobre. Ten, kto v minulosti vyskúšal Wim Hofovu metódu mohol s istotou povedať, že sa potom cítil spokojnejší. Inými slovami vyhlásil, ako sa jeho život náhle obrátil. Možno si niektorí z vás povedia, že žiadne cvičenie alebo metóda nemôže priniesť toľko úžitku. Ak to neskúsite, nikdy na to neprídete.

Sila metódy je vopred stanovená!

Zaujíma vás, v čom spočíva samotná sila Wim Hofovej metódy? Ide o špeciálney dýchacie techniky, ktoré vám, ako už bolo uvedené v odsekoch vyššie pomôžu s vaším telom. Musíme poznať základné pojmy o oxide uhličitom a kyslíku, pretože tieto zložky sú počas využívania tejto metódy nevyhnutne nutné. Akonáhle máte prvú fázu za sebou, na rad prichádza meditácia. Pomocou meditácie zvládate svoje telo udržiavať v akomsi pokojovom režime. Až potom môžete prejsť na tretiu fázu skrytej sily metódy Wim Hofa. Neviete, ktorá metóda to je? Ide o ponorenie tela do extrémne ľadových podmienok.

Sila v kocke alebo Wim Hofova metóda
  • dýchacie technika
  • meditácia
  • ľadové podmienky

Čo si z metódy odniesť?

Metóda by vás mala naučiť vážiť si samých seba a svojho tela pomocou niekoľkých techník Wim Hofa.

Ako začať s Wim Hofovou metódou

Chceli by ste začať s cvičením, ale pripadá vám, že vám to nič nedáva a okrem iného z toho nemáte ani trochu radosť? Ak sa v prvej vete vidíte, nemusíte sa za nič hanbiť. Koniec koncov väčšina ľudí, ktorí začnú cvičiť, to počas prvých pár mesiacov vzdá. Ak nechcete byť jedným z nich, vyskúšať môžete Wim Hofovu metódu. Naučíme vás, ako s ňou začať.

Wim Hofova metóda nachádza svojich obdivovateľov

Za posledných pár rokov sa Wim Hofova metóda relatívne rýchlo rozrástla. Tým chceme povedať, že ju praktizujú aj obyčajní ľudia, bez predchádzajúceho záujmu o šport. Čo vám Wim Hofova metóda prinesie?

  • Naučí vás správne využívať dýchacie techniku
  • Máte radi meditáciu? Rozhodne tu nesmiete chýbať
  • Zdolávať extrémne výzvy v podobe ponorenie sa do ľadových podmienok
Ako začať s Wim Hofovou metódou?

Ešte pred tým, než začnete, uistite sa, že budete mať na aplikovanie Wim Hofovy metódy absolútny pokoj. Počas metódy by vás doslova nikto nemal vyrušovať. Práve z týchto dôvodov sa metóda vykonáva prevažne vtedy, ak sme sami a na pokojnom mieste.

Pohodlie a pokoj je na prvom mieste

  • Správne aplikujte dýchanie (vdych by mal vykonávať nosom a výdych naopak ústami)
  • Vydychovaní by nemalo byť prerušované
  • Skúste počas nádychu zadržať na pár sekúnd dych

Keď si prečítate základné body, zistíte, prečo by ste na techniku ​​mali mať absolútny pokoj. Je to predovšetkým kvôli dýchacej technike. Nádychy a výdychy niekoľkokrát opakujte, aby cvičenie dávalo zmysel. Samozrejme nezabúdajte na krátke pauzy. Zvlášť vtedy, ak ste začiatočník. Pýtate sa, ako dlho sa musí metóda cvičiť? Oznámime vám to v rámci nádychov a výdychov. Tých by malo byť minimálne 30 až 40.

Prechádzame na extrémne ľadové podmienky

Ideme do tretej fázy, na ktoré vás bude čakať to najťažšie, ale zároveň najpríjemnejšie. Musíte však na to prísť sami. Ide o ponorenie do ľadových podmienok. Pre začiatok si musíte na studenú vodu zvyknúť, inak by ste mohli vážne ohroziť svoje zdravie. Nemusíte sa báť, že by si vaše telo nezvyklo, len tomu dajte voľný priebeh. Ako začať s ľadovou metódou?

  • Ochlaďte najprv nohy, aby ste obmedzili riziko nečakaného šoku
  • Po ochladení nôh pokračujte na zvyšok tela, avšak opatrne
  • Studená voda pomáha vášmu telu dodávať potrebné zložky
  • Studená voda má blahodarný vplyv na váš spánok

Zdroj: wimhof.cz/

Každý, kto chce schudnúť, vyradí tieto 4 veci z jedálneho lístka

facebook

Zázrak menom chlorofyl: Prečo všetci šalejú po zelenej šťave?

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.