Ako prestať fajčiť

Fajčenie je jeden z najrozšírenejších nešvárov ľudskej spoločnosti. Čísla závislých fajčiarov sa každoročne zvyšujú rovnako ako počet úmrtí na následky fajčenia. Niet divu, že sa tieto čísla dvíhajú. Tabakové výrobky sú jednou z najviac cenovo dostupných a legálnych drog. V porovnaní s ostatnými je nikotín mnohonásobne lacnejší. Akákoľvek závislosť je pre človeka nežiadúca, pretože sú do tela vpravované látky škodiace organizmu. Fajčenie postihuje a negatívne pôsobí na celé telo. Spôsobuje tiež rad ochorení, ktoré neskôr môžu viesť až k smrti. Vdychovaním nikotínu ale aj ďalších škodlivých látok obsiahnutých v cigaretách dochádza z poškodeniu slizníc v dýchacom systéme a pľúc. Závislí mávajú tiež zažltnuté zuby a nechty. Z dlhodobého hľadiska fajčenie negatívne pôsobí aj na ostatné orgány v tele čo môže spôsobovať tiež neplodnosť.

Fajčenie má spravidla niekoľko spúšťačov. Medzi ne patrí najčastejšie okolie. Najmä mladí ľudia sú svojim okolím často natoľko ovplyvňovaní, že im môže fajčenie pripadať v poriadku. Na fajčenie môže mať vplyv aj dedičnosť. Ak dieťa vyrastá v rodine fajčiarov nie je divu, že skôr alebo neskôr začne fajčiť tiež. Ak sa mladý človek ocitne medzi partiou kamarátov, ktorí fajčia je tiež ľahko ovplyvniteľný. Nechce vyzerať hlúpo a do partie chce zapadnúť. Z týchto z počiatku nepatrných spúšťačov sa neskôr stávajú závislosti, kedy človek cigaretu potrebuje a chce ju bez ohľadu kde a s kým sa práve nachádza.

Ak chcete prestať fajčiť verte, že to dokážete. Z tabakovej závislosti sa dostalo milióny ľudí po celom svete, takže to nie je nemožné. Tu je niekoľko tipov, ktoré by vám mohli na ceste odvykanie pomôcť.

Vnútorná motivácia

Ak to myslíte vážne a chcete prestať kvôli sebe, ste o krok bližšie k úspechu. Vnútorná motivácia je v celom procese najdôležitejšia. Podstatné je nastaviť svoju myseľ na pozitíva, ktorá Vám to prinesie. Určite si jasný cieľ a dôvod prečo chcete prestať. Chcete žiť zdravšie? Vyzerať lepšie? Ušetriť peniaze? Môže to byť naozaj čokoľvek, čo Vás bude poháňať vpred každý deň. Mozog je zložitý orgán ale vlastne funguje veľmi jednoducho. Stačí ho len naprogramovať. Ak si každý deň niekoľkokrát poviete, že cigaretu nepotrebujete po chvíli ju vaše telo i myseľ prestanú vyžadovať.

Začnite raňajkovať

Ak patríte medzi skupinu ľudí, ktorá si na raňajky dáva rannú cigaretu tak by ste to mali rýchlo zmeniť. Ľudské telo funguje ako auto, keď do neho nedáte palivo nepôjde. Rovnako tak je to s človekom. Raňajky sú základ dňa. To už ste počuli asi mnohokrát, ale predsa len na tom niečo bude. Podľa toho, ako bude vyzerať vaše ráno sa odvíja aj celý deň. Začnite preto raňajkami bohatými na vitamíny, ktoré vám dodajú energiu na celé dopoludnie. Zo začiatku môže byť ťažké ráno niečo zjesť, ak ste zvyknutí neraňajkovať niekoľko rokov. Preto začnite s menšími porciami alebo si doprajte pár kúskov ovocia.

Zacvičte si

Ak nie ste zvyknutí športovať. Začnite pomaly. Zaraďte do svojej rannej rutiny napríklad pretiahnutie celého tela alebo vyskúšajte populárnu jogu. Ak nie ste ranné vtáča môžete cvičenie zaradiť do inej časti dňa. Ale verte, že aj po desiatich minútach cvičenia každý deň sa budete cítiť zdravšie a šťastnejšie vďaka vyplaveným endorfínom. Pokiaľ máte vyššie ciele a túžite po tom si zabehnúť maratón alebo zaplávať desať kilometrov rozhodne s tým začnite. Fajčenie Vám ale beh nijako neuľahčí. Sami postupne zistíte, že ak sa chcete zlepšovať je múdrejšie si cigaretu odpustiť a namiesto toho si dopriať pár kilometrov behu na čerstvom vzduchu.

Meditujte

Možno si hovoríte, že meditácia je niečo strašne zložitého a je potrebné mať nejaké skúsenosti alebo zručnosti. Nie tak celkom. Zo začiatku môže byť meditácia náročnejšia na sústredenie. Meditácia má za cieľ sa sústrediť iba na vaše dýchanie. Preto môže byť občas náročnejšie sa dlho sústrediť len na dych. Začnete preto s piatimi minútami denne a postupne pridávajte, ako Vám to bude príjemné. Podľa štúdií sa pozitívne výsledky prejavia po niekoľkých týždňoch pravidelnej meditácie. Nájdite si z počiatku pokojné a príjemné miesto, kde Vás nikto nebude rušiť. Postupom času nebudete mať problém meditovať aj na rušnejších miestach.

Obmedzte konzumáciu alkoholu

Vydržali ste týždeň nefajčiť, ale v sobotu večer ste si zašli s kamarátmi na pár pohárikov a vyfajčili ste polovicu škatuľky? Konzumácia alkoholu prirodzene vyvoláva väčšiu chuť na cigaretu. Pokiaľ Vaše piatkové alebo sobotné večery vyzerajú takto, skúste ich zmeniť. Venujte sa činnostiam, ktoré prospievajú vášmu zdraviu. Skúste nový tímový šport. Prihláste sa na lekcie jogy. Zájdite s priateľmi na kávu a skúste obmedziť návštevy v kluboch. Ak si chcete ísť zatancovať do klubu dajte si nealkoholický nápoj. Uvidíte, že si večer užijete rovnako dobre, a navyše bez výčitiek z fajčenia.

Vyvarujte sa fajčiarom a zbavte sa vecí, ktoré Vám fajčenie pripomínajú

Ak ste obklopení ľuďmi, priateľmi, rodinou plnú fajčiarov môže byť veľmi ťažké sa im vyhnúť alebo s nimi obmedziť kontakt. Ale ide to. Ak sa všetci odoberú von na cigaretu zostaňte vnútri a opakujete si všetky dôvody, prečo ste prestali a prečo to chcete vydržať. Nevystavujte sa pokušeniu. Ak kolegovia v práci chodia pravidelne na cigaretové prestávky tak s nimi nechoďte a čas venujte svojej práci alebo iným činnostiam, ktoré vám zamestnajú myseľ. Ak máte chuť na cigaretu znova si zopakujte prečo ste prestali a ako dlho už nefajčíte. Zahnať chuť môžete tiež žuvačkou alebo sprejom proti fajčeniu. Uvidíte, že po chvíli Vás chuť na cigaretu prejde. Okrem iného sa zbavte všetkých pomôcok a cigariet ešte pred tým než s odvykaním začnete. Minimalizuje okolo seba akékoľvek prípadné spúšťače.

Šetrite peniaze

Tým že prestanete fajčiť značným spôsobom uľavíte svojej peňaženke. Ak ste pravidelným fajčiarom mesačne môžete za cigarety minúť veľa peňazí. Čo keby ste tieto peniaze mohli využiť na niečo iné? Ak už dlho túžite po veci, ktorú ste si nemohli dovoliť, je ten správny čas začať šetriť. Obmedzte svoju spotrebu cigariet a všetky ušetrené peniaze si odložte. Budete prekvapení, akú sumu budete schopní ušetriť.

Neprejedajte sa

Jeden z problémov, ktorý môže trápiť fajčiarov, keď prestávajú s fajčením sú chute. Začnite jesť pravidelne, najlepšie aj v určitý čas. Vyvarujte sa rýchlemu občerstveniu. Pripravte si jedlo vždy v pokoji doma pokojne aj deň vopred. Ak radi plánujete zostavte si jedálniček na každý týždeň. Keď si toto premyslíte a nakúpite všetky potrebné potraviny nebudete ďalej musieť strácať čas s vymýšľaním. Urobte si z varenia zábavu a nie nutnú povinnosť. Všetko Vám potom pôjde ľahšie a s väčšou chuťou si jedlo pripravíte.

Čas na zmenu

Berte to ako novú životnú výzvu. Zamyslite sa ako sa Vám život zmení po tom, čo prestanete fajčiť. Začnite s niečím novým. Napadol Vás zaujímavý projekt alebo námet na knihu? Vyskúšajte čokoľvek Vás napadne. Zamestnajte svoju myseľ niečím, čo má zmysel. Uvidíte,  že čas strávený fajčením môžete vložiť do niečoho zaujímavého, čo Vás posunie v živote ďalej.  A hlavne vydržte. Ak máte za sebou prvý alebo stý deň bez cigarety rozhodne nepoľavujte. Pretože, ak si poviete, že začnete zajtra nezačnete nikdy. Pokiaľ si nebudete istí sami sebou môžete vyhľadať pomoc odborníka alebo centra na liečbu závislostí. Pomôžu Vám lepšie pomenovať Váš problém a spúšťače, ktoré závislosť spôsobujú. Odborník Vám tiež môže nájsť tú najlepšiu cestu ako s odvykaním začať.

Chce to trpezlivosť

Snažte sa na to ísť postupne. Môžete skončiť zo dňa na deň, ale tento trochu drastický spôsob nemusí fungovať u všetkých. Ak fajčíte desať cigariet denne dajte si ich len osem. Môžete tiež vyskúšať nejaké elektronické náhrady. Alebo si určte deň v týždni, kedy nebudete fajčiť vôbec a po menších krokoch pomaly uberajte až sa raz dostanete na nulu. V čase chytrých telefónov existuje mnoho šikovných aplikácií, kde si môžete zaznamenávať Váš pokrok. Pomocou aplikácie sledujete napríklad koľko dní už nefajčíte alebo koľko ste ušetrili. Zapíšte si tu presný deň, kedy sa rozhodnete prestať. Tiež je zaujímavé sledovať o koľko hodín sa predĺži Vaša dĺžka života, keď si odpustíte jednu cigaretu. Tiež môžete zaznamenávať Vaše denná nálady a pocity.

Sledujte grafy úspešnosti a rady, ako vytrvať, v tom, čo robíte. Skvelá aplikácia, ktorá všetky tieto možnosti ponúka je napríklad Kwit, kde si celý Váš progres môžete zaznamenávať. Alebo si môžete všetko tradične zapisovať do denníka. Je len na Vás, aký spôsob zvolíte a budete používať. Dôležité je, aby splnil svoj účel. Avšak bez ozajstnej motivácii to nepôjde. Prvý krok musíte urobiť sami. Žiadny osvedčený, univerzálny návod neexistuje, preto si každý musíte zvoliť svoju vlastnú najlepšiu cestu.

Benefity, ktoré Vám život bez cigariet prinesie
  • Zdravší vzhľad
  • Zlepšenie kvality pleti
  • Zdravší a krajší úsmev
  • Ušetríte čas i peniaze
  • Nebudete cítiť cigaretovým dymom
  • Znížite produkovaný odpad a pomôžete tak planéte
  • Budete sa cítiť lepšie
  • Predĺžite si život
  • Znížite riziko ochorenia
  • Vaše telo Vám bude vďačné

Fajčenie k životu skutočne nepotrebujete, aj keď to tak spočiatku nemusí vyzerať. Prečítaním tohto článku už ste prvý krok urobili. Ďalšie kroky už sú na Vás samotných. Pamätajte ale, že v tom nie ste sami.

zdroj: napovime.cz/

Behanie v meste na znečistenom vzduchu. Aké veľké riziko nám prináša?

facebook

10 tipov, ako si vybrať kvalitný a zdraviu prospešný olivový olej

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.