Moringa, zázračná rastlina.

Moringa, je vôbec najbohatšou rastlinou na živiny aká je doteraz známa. Množstvo cenných živín a životne dôležitých látok v optimálnom pomer sa nachádza predovšetkým v listoch alebo v prášku z listov. Osobitne treba spomenúť vysoký obsah aminokyselín, pretože v listoch sa našlo až 18 z 20 známych esenciálnych aminokyselín. Ľudský organizmus ich nedokáže sám vyrobiť, sú však dôležitým faktorom pre prenos kyslíka v tele, schopnosť koncentrácie a mnohých dôležitých funkcii mozgu.

Chia semienka, avokádo, spirulina, kustovnica čínska … čo majú všetky tieto potraviny spoločné? Áno, všetky sa radia do obľúbenej skupiny marketingovo nazývanej “superpotraviny”. Hoci sa jedná o exotické produkty, pozná ich snáď každý aj tu u nás, a to práve vďaka ich blahodarnému vplyvu na naše telo. My sa teraz zameriame na ďalšiu z týchto zaujímavých plodín, ktorá v mnohých ohľadoch predčí najznámejšie superpotraviny, napriek tomu ale nie je doteraz výživovými guru toľko propagovaná. Jedná sa o moringu olejodárnu.

Je dosť dobre možné, že ste o nej doteraz nikdy nepočuli. Hlavným dôvodom nie je to, že by jej zloženie a účinky boli úplne novým objavom na poli zdravej výživy. Domorodci v Indii, Arábii a Afrike, kde sa prirodzene vyskytuje, ju využívajú už od nepamäti na najrôznejšie účely. Problém moringy je v tom, že je veľmi ťažké ju vypestovať v našom podnebnom pásme, a tým ju lepšie sprístupniť aj ďalšiemu obyvateľstvu. Moringa olejodárna nie je jedinou moringou, je ale najznámejšou a najviac využívanou. Obľúbené sú predovšetkým listy a plody, ale je možné zužitkovať tiež kvety, korene a samotné vetvy. Listy sa konzumujú varené alebo čerstvé a pre mnoho domorodcov predstavujú dôležitú zložku potravy, pretože z nich získavajú množstvo nenahraditeľných živín.

Plody moringy sú dlhé struky obsahujúce olejnaté semená, ktoré sa môžu lisovať, pražiť, alebo sa celé struky pripravujú podobne ako fazuľky, kým sú ešte mladé a zelené. Olej získaný zo semien moringy má sám široké pole využitia – hodí sa na varenie, kozmetické účely, ale aj ako strojné mazadlo. Kvety sa varia podobne ako listy, korene sa využívajú ako korenie (ale opatrne, väčšie množstvo je jedovaté). Vetvami sa kŕmia domáce zvieratá a z kôry možno získať vlákno napríklad na tkanie rohoží. Okrem svojho významu ako dôležitá zložka potravy, našla moringa využitie aj v ľudovom liečiteľstve. Tlmí bolesť, horúčku a pôsobí protizápalovo, liečia sa s ňou problémy s trávením, parazitmi a je účinná napríklad aj pri liečbe skorbutu, ale prispeje k zlepšeniu stavu organizmu aj pri mnohých ďalších ochoreniach.

Aj my môžeme účinky moringy vyskúšať na vlastnej koži, väčšinou ale formou doplnkov stravy alebo v sušenom stave. Prečo je moringa superpotravina? Čo konkrétne teda moringa obsahuje, prečo je prospešná a ako si stojí v porovnaní s ďalšími superpotravinami? Zamerajme sa na sušené listy, ktoré sú pre nás najčastejšie dostupné. Viac než štvrtinu ich zloženia predstavujú bielkoviny, jeden zo základných stavebných kameňov nášho tela. Často počúvame, že by sme sa mali snažiť do stravy zaradiť kvalitné zdroje bielkovín, pretože na dlhšiu dobu zasýtia hlad. Zároveň sú bielkoviny stavebnou jednotkou svalov, takže ich dostatočný príjem prospeje ľuďom, ktorí sa snažia schudnúť alebo zosilniť, ale samozrejme nielen im. Celú tretinu zloženia tvorí vláknina, nepostrádateľná pri správnom trávení a v našej bežnej strave často úplne nedostatočne zastúpená. Vláknina je veľmi dôležitá pre správny chod našich čriev, jej dostatok napomáha udržiavať v dobrej kondícii črevné klky, dostatočne prečisťovať tráviace ústrojenstvo a zaisťuje hladký priebeh vyprázdňovania. Moringa obsahuje niekoľko desiatok vitamínov. Menujme napríklad vitamín A prispievajúce k dobrému stavu našej pokožky, zraku a imunitného systému. Ďalej vitamín B1 čiže tiamín, ktorý má vplyv na srdcovú činnosť, nervovú sústavu a energetický metabolizmus. Vitamín B2, riboflavín, zasa pomáha proti únave, zaisťuje tvorbu zdravých červených krviniek a prispieva k udržiavaniu slizníc. Vitamín E je dôležitým antioxidantom. Vitamín B9 alebo kyselina listová reguluje krvotvorbu, tvorbu aminokyselín a je dôležitý v prenatálnom vývoji. Vitamín K je dôležitý pre správnu zrážanlivosť krvi a mineralizáciu kostí. Ťažko veriť, že to všetko možno získať z jedinej rastliny.

Z minerálov, ktoré moringa obsahuje, si menujme vápnik a železo, obaja veľmi dôležité pre naše zdravie a správne fungovanie tela. Železo hrá dôležitú úlohu pri tvorbe hemoglobínu a červených krviniek, takže na ňom záleží celkový prenos kyslíka v našom tele. Vápnik má hneď niekoľko nenahraditeľných funkcií. Potrebujeme mať dostatok, aby sme si zaistili správnu zrážanlivosť krvi, funkciu svalov a nervových prenosov, tráviacich enzýmov a samozrejme zdravé a silné kosti, vrátane zubov. Okrem týchto dvoch minerálov obsahuje moringa tiež draslík alebo fosfor, aj keď už v menšom množstve. V moringe nájdeme aj všetkých deväť esenciálnych aminokyselín, čiže aminokyselín, ktoré si naše telo nie je schopné samo vytvoriť, musíme sa teda spoliehať na ich prísun zo stravy. Sú dôležité pre deti v období rastu, ale aj pre dospelých pri opravách tkanív, tvorbe bielkovín a absorpciu živín.

Moringa preukázala vysoké antioxidačné účinky v čase, keď sa ešte využíval ORAC test (test schopnosti absorbovať radikály kyslíka), zvíťazila moringa aj nad tradičnými antioxidanty, ako je zelený čaj, matcha, kurkumu alebo goji. Antioxidanty všeobecne spomaľujú proces starnutia. Ako je vidieť, moringa je skutočne svojím zložením všestranná potravina, ktorá dokáže prospieť snáď všetkým oblastiam fungovanie nášho tela a prispieť k celkovému lepšiemu pocitu a tým i duševnej pohode. Pri porovnaní s ostatnými “superpotravinami” je zrejmé, že moringa obsahuje najširší výpočet živín, vitamínov, minerálov a ďalších látok. Považuje sa dokonca za výživovo najbohatšiu rastlinu sveta. Ako teda dopriať aj svojmu telu komplexný prísun živín, ktoré moringa ponúka? Samozrejme aj na našom trhu je veľa dostupných doplnkov stravy obsahujúcich moringu v nejakej forme. Kapsule, prášok zo sušených listov, ale aj čaju alebo dokonca kozmetika.

Moringa obsahuje:
  • 28 percent proteínu – esenciálne aminokyseliny potrebné pre ľudské telo
  • 36 protizápalových látok
  • 18 aminokyselín (esenciálne i neesenciálne) – lyzín, valín, metionín, izoleucín, fenylalanín, treonín, tryptofán, tyrozín, arginín, histidín, atď.,
  • 46 silných antioxidantov – karotenoidy, cytokiníny, chlorofyl, flavonoidy, polyfenoly, xanthins, a rutinu, luteínu
  • vysoký obsah vlákniny
  • 10 vitamínov, ktoré majú kľúčovú úlohu v bunkovom metabolizme – A (beta-karotén), B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín), B6 (pyridoxín), B7 (biotín), B-komplex, C (kyselina askorbová), D (cholekalciferol), E (tokoferol) a K, – všetky majú kľúčovú úlohu v bunkovom metabolizme
  • 8 minerálov nevyhnutných pre správne fungovanie organizmu – železo, zinok, horčík, draslík, fosfor, vápnik, meď a mangán stopové prvky a fytoživiny
Zjemňujúca moringová maska na pleť

Ako sa vyhnúť prejedaniu pri stresových situáciách

facebook

Rakytník – vitamínová bomba pre posilnenie organizmu

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.