Behanie v meste na znečistenom vzduchu. Aké veľké riziko nám prináša?

Pohyb na čerstvom vzduchu je kľúč k pevnejšiemu zdraviu, to vieme všetci. Ako je to ale napríklad s behaním na znečistenom mestskom vzduchu? Je to aj tak stále zdraviu prospešné?

Patríte medzi vášnivých bežcov, ktorí využívajú každú chvíľku na zdolanie niekoľkých kilometrov, či už je to pred prácou, v čase obedovej pauzy alebo dokonca pravidelne beháte z práce domov a je vám jedno, či bežíte v zalesnenom teréne či pozdĺž hlavnej cesty? Veríte, že tak preukazujete svojmu telu tú najlepšiu službu? Poďme si vyložiť niektoré fakty.

Mestský vzduch

Vzduch v mestách obsahuje najrôznejšie škodlivé látky, ktoré majú svoj pôvod v priemysle, cestnej premávke a napríklad aj vo vykurovaní našich domovov. Ide o oxid siričitý, oxidy dusíka, ozón a jemné prachové častice. U týchto častíc platí, že čím menšie sú, tým hlbšie sa nám dostávajú do organizmu. Negatívne narušiť tak môžu dokonca aj tepny a žily, čo môže byť spúšťačom infarktu myokardu či mŕtvice. Podporiť to môžu aj tak rozšírené peľovej alergie. V denníku Le Figaro o nebezpečnosti športovania v znečistenom ovzduší informoval aj francúzsky lekár expert na respiračné ochorenia Gilles Dixsaut, ktorý spomenul napríklad aj zaujímavý fakt, že pri intenzívnom fyzickom výkone, tzn. aj pri behu, sa objem vdýchnutého vzduchu desať násobí. Takto zvýšená pľúcna ventilácia teda vedie k tomu, že vdychujeme oveľa viac škodlivých látok.

Parky, lesy

V dnešnej preindustrializovanej dobe je celkom k pousmiatiu sa domnievať, že by niektorá časť našej krajiny nebola škodlivinami postihnutá. Pravda je ale taká, že už niekoľko metrov od cesty je znečistenie znateľne menšie a pohyb teda bezpečnejší. Dôležité je teda voliť terén, ktorý je podľa možnosti zalesnený a zatrávnení a je ďalej od cestnej premávky.

Kedy (ne)behať – vplyvy počasia

Dôležité je tiež spomenúť, že aj počasie pri behaní hrá v spojitosti s množstvom škodlivín vo vzduchu svoju úlohu. Vietor, dážď či sneh ponúkajú z tohto pohľadu ideálne podmienky na beh. Dni po období dažďov sú pre beh tiež veľmi priaznivé.

Naopak nie je vhodné voliť obdobie inverzie, smogu, hodiny okolo východu slnka či dopravnej špičky. V takýchto podmienkach sa vo vzduchu akumulujú škodliviny. A možno vás prekvapíme, ale z dôvodu vysokej koncentrácie ozónu ani teplé letné dni nie sú pre beh ideálne.

Woman running with city skyline in background
Výsledná rovnica

Nie je teda lepšie zostať doma, ak zlý vzduch tak škodí? Aj napriek tomu, že znečistenie na náš organizmus má preukázateľne negatívne dopady, odborníci sa zhodujú, že znečistené ovzdušie má oveľa menej významný vplyv na naše zdravie ako v prípade vylúčenia fyzickej aktivity. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sú problémy vyplývajúce z nedostatku pohybu totiž jedným z desiatich hlavných príčin úmrtí na svete.

Ak pre svoje telo teda chcete urobiť maximum, určite sa kvôli strachu zo škodlivín v ovzduší nevzdávajte svojej pravidelnej pohybovej aktivity. Len, ak je to možné, vyberte čas behanie mimo dopravnej špičky, za zvýšenej smogovej situácie či inverzie a skúste voliť “zelenšie” trasy čo najďalej od ciest. Spolu so zdravím vám poďakuje aj vaša myseľ.

zdroj: obehani.cz/

8 viet, ktoré vám dokážu zničiť vzťah.

facebook

Čo ženy vo vzťahoch potrebujú

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.