Ako spoznáte, že máte málo horčíka? Hrozia vám kŕče aj depresie

Hranica medzi zdravím a chorobou je krehká. Príznaky chrípky alebo črevnej infekcie spoznáte okamžite, symptómy iných neduhov môžu byť oveľa horšie čitateľné, s telom ale mávajú rovnako intenzívne  a dokonca dlhodobo. Veľké problémy môže spôsobiť napríklad nedostatok horčíka.

Aby sa človek cítil dobre, je pre neho zásadné funkčné trávenie, dostatočný spánok a psychická pohoda. A všetky tieto tri faktory vedia negatívne ovplyvniť nedostatok jediného minerálu. Ak sa necítite dobre, zamerajte sa v jedálničku na horčík čiže magnézium.

Prečo je horčík potrebný a aké má účinky?

Magnézium sa zúčastňuje na stovkách enzymatických procesov v ľudskom tele a je dôležitý aj v boji s celým radom chorôb. Má protizápalové účinky a pomáha proti rozvoju nádorových ochorení. Ovplyvňuje syntézu bielkovín a metabolizmus niektorých minerálov. Zlepšuje citlivosť buniek k inzulínu, čím predchádza rozvoju či zhoršovaniu cukrovky II. typu. Ľudia s nedostatočným príjmom horčíka trpia na močové kamene, osteoporózu alebo častejšie zlomeniny.

Máte často chuť na kyslé? Aj to je príznak, že vám chýba horčík!

Horčík v potravinách: kde je ho najviac?

Horčík je po draslíku druhý najviac zastúpený prvok vo vnútri buniek. Viac ako polovica je ho v kostiach, zvyšok vo svaloch, tukovom tkanive, červených krvinkách a krvnom sére. Predávkovať sa horčíkom len z jedla sa zdravému človeku pravdepodobne nepodarí. Oveľa častejší je nedostatok. Kedy hrozí? Ak vášmu jedálničku chýbajú potraviny bohaté na horčík, ako je ovocie (hlavne datle, banány), zelenina (špenát, hrášok, karfiol, kel), strukoviny a celozrnné pečivo. Ďalej je tiež v orechoch a mandliach či minerálkách, dôležitými zdrojmi sú tiež mäso, ryby a vajcia.

Výborným zdrojom horčíka je aj čokoláda!

Čo zhoršuje dostupnosť horčíka

Chcete magnézium cielene doplniť stravou či doplnky? Pozor na to, čo ovplyvňuje jeho biologickú dostupnosť, teda to, koľko sa ho skutočne dostane až do krvného obehu. “Súčasne s horčíkom by nemali byť konzumované vo veľkom fytáty (v obilninách a v sóji), šťaveľany či tuky. Množstvo horčíka sa znižuje aj pri zvýšenom močení u osôb, ktoré nadmerne pijú kofeínové a alkoholické nápoje a v nadbytku konzumujú kuchynskú soľ, “varuje Zuzana Derflerová Brázdová. Využiteľnosť prvku znižuje tiež vysoká konzumácia sacharidov a fosfátov, niektoré minerály (vápnik, zinok) a nedostatok vitamínov skupiny B a vitamínu D.

Ako sa prejavuje nedostatok horčíka

Denne by mali muži prijať 420 a ženy 320 mg horčíka, tehotné a dojčiace až 450 mg, vyššia potreba je aj u diabetikov. Zvýšený príjem horčíka je vhodný aj pri väčšej psychickej i fyzickej námahe Ako sa prejaví, že odporúčanú dennú dávku zďaleka nenapĺňate?

1. Svalové kŕče

“Prvé príznaky nedostatku horčíka sa často prejavia nechcenými zášklbmi očných viečok, neskôr tiež nočnými kŕčmi dolných končatín,” upozorňuje Zuzana Derflerová Brázdová. Horčík má totiž relaxačné účinky na svaly. Sledovať príjem tohto minerálu je tak dôležité, ak sa chcete venovať fyzickým aktivitám.  Jeho nedostatok totiž zhoršuje aj zvýšené potenie – napríklad práve pri športe.

2. Ťažkosť na prsiach

Nedostatok horčíka môžete pocítiť aj zhoršeným dýchaním. Naopak zvýšený príjem uľavuje astmatikom aj chorým pri infekčných chorobách dýchacích ciest.

3. Podráždenosť a depresie

Ste neobvykle náladoví, nie ste schopní odhaliť príčinu svojho silného podráždenia a váš smútok a nevôľa už by možno stáli za návštevu psychológa? Skúste najprv upraviť jedálniček. Pomôže vám uvoľniť telo aj myseľ a zaistí i pokojnejší spánok.

4. Bolesti hlavy

Podobne ako u svalov pomáha horčík tiež s uvoľňovaním cievnych stien a znížením krvného tlaku, čo pomáha uľaviť od bolestí hlavy a migrén. Dochádza aj k lepšiemu okysličeniu mozgu a kvalitnejšiemu sústredeniu.

5. Otravný PMS

Ženy môžu účinky magnézia oceniť aj pri menštruácii a v kritických dňoch tesne pred ňou, keď sa stretávajú s predmenštruačným syndrómom. Ak tieto ťažkosti trápia aj vás, skúste vďaka horčíka vyzrieť na kŕče, podráždenie, bolesť v bruchu aj silné krvácanie.

6. Búšenie srdca a arytmia

Dlhodobý nedostatok horčíka môže viesť k nárastu krvného tlaku, poruchám srdcového rytmu a infarktom. Svoju nezastupiteľnú úlohu hrá aj v kontrole zrážania krvi.

7. Tráviace ťažkosti

Horčík ovplyvňuje činnosť močového mechúra, žlčníka a čriev a tiež pomáha zlepšiť peristaltiku a vyprázdnenie, preto sa používa aj ako podpora pri liečbe zápchy.

zdroj: prozeny.cz

Chcete spáliť tuk na tele, teda schudnúť? Jedzte viac tučných potravín!

facebook

2 obyčajné ingrediencie zbavia telo tuku i parazitov

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.