12 príznakov, že príliš málo pijete

Zdalo by sa, že na svete nemôže byť nič viac osviežujúceho, než veľký pohár chladnej vody. Obyčajná voda nás osvieži oveľa spoľahlivejšie ako šálka kávy alebo fľaša sódovky. Napriek tomu však mnohí z nás každý deň pijú len málo, a zbavujú tak telo životne dôležitého zdroja. Pokiaľ snáď pri sebe pozorujete jeden z nasledujúcich príznakov, radíme vám rýchlo situáciu napraviť.

1. Suchosť v ústach

Symptóm dosť očividný – na rozdiel od jeho následkov. Samozrejme, každý, keď sa tento nepríjemný pocit dostaví, usiluje o získanie nejakej tekutiny. Sladké nápoje prinesú iba krátkodobú úľavu dlhodobého problému. Obyčajná pitná voda spoľahlivo zvlaží sliznice úst a krku a organizmus ju tiež dlhšie udrží.

2. Suchá pokožka

Pokožka je najväčším orgánom tela. Aj ona potrebuje tekutiny. Suchá koža je jedným z prvých príznakov odvodnenia, ktoré môže čoskoro viesť k závažným problémom. Nedostatok vody znamená nedostatok potu. To organizmu znemožňuje odvádzať z tela prebytočný tuk a nečistoty, vyprodukované počas dňa. Najjednoduchším spôsobom, ako tomu zabrániť, je piť vodu v dostatočnom množstve.

3. Nadmerný smäd

Je to niečo iné, než obyčajná suchosť v ústach. Každý, kto mal aspoň raz opicu, vie, aké to je, keď sa prebudíte a nedarí sa vám ukojiť svoj smäd. Alkohol vám telo úplne odvodní  a telo a mozog vysielajú naliehavé SOS. Načúvajte svojmu telu, organizmus vie, čo potrebuje!

4. Suchosť v očiach

Suché, krvou podliate oči (znova sa chce pripomenúť typický stav po opici ) sú výrazným príznakom nedostatočného zásobenia organizmu vodou. Bez dostatočného prísunu tekutín slzné kanáliky vysychajú. To môže vážne poškodiť oči, najmä ak nosíte kontaktné šošovky.

5. Bolesť kĺbov

Kĺby a chrupavky sú z 80 percent tvorené vodou. Je to nevyhnutné na to, aby kosti pri každom pohybe nedreli jedna o druhú. Pokiaľ dodržujete pitný režim, sami sa presvedčíte, že kĺby sú schopné dobre zvládať aj šok z prudkého pohybu či nárazu pri behu, skokoch alebo neobratnom dopade.

6. Ubúdanie svalovej hmoty

Tiež svaly sa skladajú najmä z vody. Preto čím menej vody v organizme, tým menšia svalová hmota. Piť vodu pred, v priebehu aj po zakončení tréningu je nevyhnutné nielen na ukojenie prirodzeného pocitu smädu. Zmenší sa tak aj pravdepodobnosť rozvoja nejakého zápalu alebo bolesti spojenej s fyzickým cvičením.

7. Dlhšie maródovanie

Voda neustále pomáha s odvádzaním toxínov z tela. Telesné orgány pracujú ako celistvý mechanizmus, aby sa zbavili nežiaducich vedľajších produktov vlastnej činnosti. Bez vody však nemôže tento mechanizmus fungovať ako patrí. V najhoršom prípade začínajú orgány v ťažko odvodnenom organizme „vyťahovať“ vodu napríklad z krvi, čo vedie k ďalším ťažkým problémom.

8. Únava a ospalosť

Ak si telo berie vodu z krvi, vedie to k nedostatku kyslíka, ktorý krv rozvádza do všetkých orgánov. Nedostatok kyslíka potom priamo vedie k únave a spavosti. Každým dňom sa rýchlejšie unavíte a káva rozhodne nie je tým prostriedkom, ktorý by váš problém dlhodobo vyriešil.

9. Pocit hladu

Odvodnený organizmus môže skutočne začať vysielať signály hladu. Dochádza k tomu cez deň aj v noci – náhle sa zobudíte a ste neodolateľne priťahovaní k chladničke. Potrava však núti vaše telo znovu pracovať, zatiaľ čo voda ho očisťuje a dodáva orgánom „palivo“ nevyhnutné pre všetky potrebné činnosti.

10. Problémy s trávením

Už sme hovorili o tom, že je dôležité zvlhčovať sliznice úst a hrdla. To sa však týka celého tráviaceho ústrojenstva. Bez nevyhnutného zavlažovania sa zmenšuje množstvo a hustota hlienu chrániaceho žalúdočnú stenu. Žalúdočné kyseliny tak môžu poškodiť vaše vnútorné orgány. Obvykle to vedie k stavu, ktorému hovoríme pálenie záhy a k žalúdočným problémom.

11. Príznaky predčasného starnutia

Množstvo vody, ktoré je organizmus schopný zadržiavať, s vekom klesá. Ako starneme, mali by sme primerane upraviť aj spotrebu vody. Aj keď sú príznaky predčasného starnutia viac pozorovateľné na povrchu tela, škoda, ktorú nedostatočná hydratácia spôsobuje vnútorným orgánom, bude nakoniec oveľa citeľnejšia a dlhodobá. Aby sme zmenšili riziko, je potrebné dodržiavať pitný režim po celý život.

12. Dočítali ste až sem

Pokiaľ ste článok dočítali až do konca, povedali ste si možno, že by ste mali predsa len viac piť. Ak vás taká myšlienka naozaj napadla, choďte vypiť pohár vody hneď, neodkladajte to. Lepšie je napiť sa vody viac, než je potrebné, než organizmus moriť jej nedostatkom.

zdroj: prokondici.cz

Voda s citrónom. Pomôže vám schudnúť? Áno, ale …

facebook

Micelárna voda môže byť kamarátka, ale aj skrytý nepriateľ

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.