Hlboký spánok ovplyvňuje, ako sa svieži prebudíte aj to, či priberáte.

Spánok hrá v zdraví človeka nezastupiteľnú úlohu. Preto je doporučené spať 7 až 9 hodín. Ale len počet nestačí. Dôležitá je kvalita. Viete, koľko hodín strávite napríklad v hlbokom spánku, kedy vaše telo najviac regeneruje? A v čom je hlboký spánok pre telo dôležitý? Možno používate aplikáciu, ktorá vám ukáže, ako spánok prebieha. Väčšinu z nás zaujíma počet naspaných hodín. Ak sa nám na displeji ukáže aspoň sedem hodín, cítime, že máme splnené. Lenže prečo sa aj po dlhom spánku cítime unavení?

U spánku totiž platí: Kvantita je dôležitá, ale kvalita ešte viac. A ak športujete, potom spánok získava ešte väčšiu dôležitosť. “Po športovej záťaži je pre regeneráciu nášho tela veľmi dôležitý spánok a jeho dostatočná dĺžka a kvalita. Aj keď každý jedinec potrebuje niečo iné, zvyčajne je ideálne snažiť sa naspať približne 8 hodín. Naše telo si tak odpočinie a naberie sily na ďalší výkon, “uvádza fitness trénerka Petra Šimková a dopĺňa, ako je spánok prepojený s ďalšími oblasťami nášho zdravia.

“Ak sme unavení a chýba nám energia, nielenže nie sme vo fyzickej ani psychickej pohode, ale navyše môžeme priberať na váhe. Naše telo nás totiž začne navádzať, aby sme nedostatok energie doplnili jedlom, a my máme tendencie sa napchávať. Dostatočný a kvalitný spánok je preto extrémne dôležitý. “

Čo je hlboký spánok?

Kým odpočívate, vaše telo prechádza rôznymi fázami cyklu spánku, REM a non-REM. Noc začínate non-REM spánkom, po ktorom nasleduje krátka doba REM spánku. Cyklus pokračuje celú noc, asi každých 90 minút dochádza k striedaniu. A práve hlboký spánok je vo fázach spánku REM, ktoré môžu za to, že sa cítite svieži, keď sa ráno prebudíte.

V tejto fáze sa vaše telo a mozgové vlny spomalia. Je ťažké sa prebudiť z hlbokého spánku a ak áno, cítite sa kvôli tomu veľmi unavení, preto je dobré prebúdzať sa z ľahkého spánku. Ako však zistiť, kedy sa v akej fáze nachádzate a nastaviť si podľa toho budík?

Vyskúšajte aplikácie

Ideálne, že svoj spánok budete niekoľko dní pozorovať. Telefóny alebo chytré hodinky merajú spánok sledovaním pohybov vášho tela počas noci. Táto technológia je stále relatívne nová, ale môže vám identifikovať spánkové vzorce, ako napríklad, kedy máte hlboký spánok a koľko času v ňom strávite.

“Stačí, keď si hodinky necháte cez noc na ruke – nebojte, tlačiť nebudú – a ony vám na základe vašich pohybov aj srdcovej frekvencie vypracujú graf, ako dlhý čas ste trávili v hlbokom či ľahkom spánku aj kedy ste boli hore. Ľahko tak zistíte, ako váš spánok vyzerá a na čom môžete zmenou rôznych úkonov v priebehu dňa zapracovať, “vysvetľuje Petr Vaníček.

Čo ovplyvňuje?

Prvá fáza hlbokého spánku trvá od 45 do 90 minút. Trvá dlhšiu dobu v prvej polovici noci a pri každom spánkovom cykle sa skracuje. Dospelý človek by mal v hlbokom spánku stráviť približne 2 hodiny za noc. Dôvody sú zrejmé. “Počas hlbokého spánku sa zvyšuje metabolizmus glukózy v mozgu, je podporovaná krátkodobá a dlhodobá pamäť a celkové učenie. Hlboký spánok je tiež fázou spánku, kedy hypofýza vylučuje dôležité hormóny, ako je ľudský rastový hormón, čo vedie k rastu a vývoju tela, “vysvetľuje pre server Healthline.com Daniel Sallis Murrell, špecialista na klinike v Chicagu. Medzi ďalšie výhody hlbokého spánku patrí tiež energetická obnova, regenerácia buniek, zvýšenie prekrvenia svalov, podpora rastu a opravy tkanív a kostí a v neposlednom rade aj posilnenie imunitného systému.

Čo sa stane, keď nemáte dosť hlbokého spánku?

Hlboký spánok je zodpovedný za pomoc pri spracovaní informácií. Bez dostatočného množstva nemôže mozog previesť tieto informácie do vašej pamäte. Nedostatok kvalitného spánku súvisí tiež s ochoreniami ako Alzheimerova choroba, srdcové choroby, cukrovka, mŕtvica. Hlboká fáza spánku je sama o sebe spojená s určitými poruchami, ako sú námesačnosť, nočné hrôzy, pomočovanie či nočný hlad.

Koľko hlbokého spánku potrebujete?

Zhruba 75 percent noci strávite v non-REM spánku a ďalších 25 percent v REM spánku. Z toho okolo 13 až 23 percent úplného spánku je hlboký spánok. Hlboký spánok však s vekom klesá. Ľudia pod tridsať rokov strávia každú noc v hlbokom spánku dve hodiny, u ľudí starších ako 65 rokov sa dĺžka skracuje na pol hodiny i menej. Ak sa prebudíte s pocitom vyčerpania, môže to byť aj známka toho, že nemáte dostatok hlbokého spánku. Je na čase si naň posvietiť.

zdroj: zeny.cz/

Emočné zdravie: Ovládate svoje emócie, alebo ony vás?

facebook

Prečo ženy opúšťajú svojich mužov?

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.