Prebúdzate sa uprostred noci a nemôžete zaspať?

Problémy s prebúdzaním sa uprostred noci a snahou znovu zaspať sú nepríjemné. Je frustrujúce, keď spíte sotva pár minút (pocitovo) a ďalšie hodiny pozeráte na hodiny a počítate, kedy zase zaspíte. Prečo sa to deje práve vám a čo sa s tým dá robiť?

Tiež sa budíte uprostred noci, neviete prečo a začína vás to stresovať? Práve stres môže byť jedným z dôvodov, prečo sa vám to deje. Ak je to váš prípad, mali by ste dbať viac na odpočinok, nebrať si veci tak k srdcu a venovať sa relaxačným aktivitám, ako je meditácia, joga alebo prechádzky v prírode. Dôvody prerušovaného spánku ale môžu prameniť aj z iných príčin, než je stres.

1. PLMS – keď nemôžete zaspať

Syndróm bolestivých nôh a pohybujúcich sa palcov (PLMS) nastáva práve v spánku. Prejavuje sa bolesťou, pálením a nepravidelnými pohybmi palcov na nohách.

“Periodické pohyby končatinami v spánku môžu viesť k opakovanému prebúdzaniu a rušiť kvalitu spánku,” hovorí Jitka Bušková, lekárka a pedagogička zaoberajúce sa spánkovou medicínou.

Príčiny sú neurologické s nejasným pôvodom, môže ísť o genetiku, nedostatok železa, ochorenie sa objavuje aj u chorých na Parkinsonovú chorobu, reumatoidnú artritídu alebo u ľudí, ktorým zlyhávajú obličky. Pomerne bežné sú v tehotenstve. Príznaky môžu zhoršovať antidepresíva či antihistaminiká.

Syndróm bolestivých nôh sa lieči zmenou životného štýlu zahŕňajúce pravidelný pohyb, relaxačné cvičenia, obmedzenie alkoholu, kofeínu a fajčenie. Vhodná je tiež masáž nôh v teplom kúpeli.

2. Spánkové apnoe

Budenie uprostred noci môže naznačovať aj existenciu obštrukčného spánkového apnoe.

“To je porucha, pri ktorej sa svaly v hrdle uvoľňujú až do kolapsu, čo obmedzuje prúdenie vzduchu. To spôsobí, že sa dýchanie stane povrchným, a dokonca sa zastaví na niekoľko sekúnd alebo minút, a tým zbaví telo a mozog kyslíka, “vysvetľuje Ludmila Mazylkinová, vedúca praktická lekárka. Výsledkom je chrápanie často spojené s lapaním po dychu, počas čoho dochádza k prebudeniu. Apnoe môže postihnúť každého, riziko zvyšuje obezita, alkohol alebo fajčenie.

Ľahšie prípady sa riešia chirurgicky – odstráni sa anatomická prekážka, najčastejšie sa robí plastika mäkkého podnebia. Ťažšie prípady už potrebujú počas spánku trvalý pretlak v dýchacích cestách – o to sa postará ventilátor v prenosnom prístroji, ktorý pacienti užívajú pri spaní (vyzerá ako kyslíková maska ​​s chobotom upevneným v krabicovej základni). Vždy je ale nutné schudnúť.

3. Nutkanie močiť

Aj potreba odskočiť si na malú môže byť dôvodom k prebudeniu. Ak ste zvyknutí na noc piť, pokúste sa tento zvyk odbúrať a rozložte príjem tekutín do celého dňa s tým, že k večeru budete uberať. Keď opatrenia nezaberá, môžete uvažovať o cukrovke, infekcii močových ciest alebo zápale močového mechúra, existenciu cysty alebo stresu. V prípade, že sa ťažkosti nelepšia, navštívte lekára.

4. Modré svetlo

Príčinou prebdených nocí môžu byť aj modré zariadenia, ako sú telefóny, tablety, počítače alebo televízie. “Vyžarujú modré svetlo, ktoré potláča produkciu melatonínu, hormónu, ktorý potrebujeme pre navodenie spánku a jeho dostatočnú kvalitu,” vysvetľuje Jitka Bušková. Mozog modré svetlo vníma ako svetlo denné, ktoré ho udržuje v bdelosti. Riešenie je jednoduché: Hodinu až dve pred spaním nepozerajte do žiadneho displeja a nespite v jednej miestnosti s prístrojmi.

Woman waking up late and in panic
5. Hypertyreóza

Prebúdza vás ľahký tras, zvieravý pocit na hrudi značiaci úzkosť alebo vás zo sna vytrháva búšenie srdca a vy si uvedomíte, že ste úplne spotení? Na vine môže byť hypertyreóza, teda stav, kde je nadmernou činnosťou štítnej žľazy vytváraný nadbytok hormónu tyroxínu (ovplyvňuje látkovú výmenu v bunkách). Vedľa nespavosti patrí medzi typické symptómy nočné potenie, zvýšená srdcová frekvencia, úzkosť (ktorá sama o sebe môže spánok narušovať) a tras. Diagnostika prebieha rozborom krvi, prípadne ultrazvukom a liečba liekom, prípadne terapiou na zníženie úzkosti.

zdroj: prozeny.cz

Studená sprcha ráno? Nával šťastia po najhoršom zážitku dňa

facebook

Hlboký spánok ovplyvňuje, ako sa svieži prebudíte aj to, či priberáte.

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.