Potraviny pre krajšiu pleť

Dermatológovia zostavili zoznam potravín pre krásnu a zdravú pleť. Hoci by si mnohí ľudia ešte pred niekoľkými rokmi ťukali na čelo, dnes lekári potvrdzujú, že niektoré jedlá môžu pleť naozaj vyživiť, spevniť, zlepšiť a urobiť ju tak odolnejšou voči okolitým vplyvom. Dnes sú kožní špecialisti presvedčení, že existuje veľmi úzka súvislosť medzi tým, čo pijeme a jeme a vzhľadom našej pokožky. A to od akné a vrások, cez poškodenie pleti slnečným žiarením a tak ďalej.

“Iba 20% starnutia pleti je ovplyvnené genetikou,” hovorí dermatologička Neetu Nirdoshová pre Healthista.com. “Zvyšných 80% je určovaných životným štýlom a jeho faktormi, teda či človek fajčí, alebo sa napríklad nadmerne vystavuje slnku.” Dodáva, že veľmi dôležitá je aj strava človeka, ktorá môže mať vplyv nielen na vrásky a jemné linky v tvári, ale aj na veľkú pigmentáciu kože a sklony k tvorbe akné.

Pozor na cukry

Doktorka a kožné špecialistka Stefanie Williamsová hovorí, že nie je nikdy príliš skoro na to, aby človek zmenil stravu kvôli starnutiu pleti. Štúdia zverejnená v odbornom časopise British Journal od Dermatology zistila, že starnutie pleti, ako napríklad strata pružnosti kvôli postupnému ubúdaniu kolagénu, alebo stenčovaniu vrstiev kože, prichádza najradikálnejšie v 35 rokoch života.

“Bolo preukázané, že strava s vysokým obsahom cukru a niektorých sacharidov (biela ryža, cestoviny, chleba, cukrovinky) spôsobuje v tele zápaly, ktoré môžu spôsobiť, že koža starne oveľa rýchlejšie.”

Ďalšia štúdia skúmala súvislosť medzi stravou bohatou na cukor a tým, či má nejaký vplyv na starnutie pokožky. Ukázalo sa, že tí ľudia, ktorí si sladké nedokážu odpustiť, starnú oveľa rýchlejšie, než ostatní.

“V dôsledku takejto stravy tkaniva tuhnú a stávajú sa neflexibilnými. Koža je tvrdšia, viac ovisnutá a vrásky sa týmto ľuďom tvoria často krát predčasne, “dodáva Williamsová.

Mlieko s rozumom

Strava s vysokým obsahom mlieka môže pre zmenu zvyšovať hladinu hormónov v krvi, ktoré prispievajú k tvorbe akné. To tvrdí profesor Nicholas Lowe, dermatológ z Londýna. “Máme dôkazy o tom, že pri nadmernej konzumácii nerafinovaného cukru, sladkostí, mliečnej čokolády a nerafinovaných sacharidov dochádza k zvýšenému výskytu akné.”

Lekár ďalej poukazuje na fakt, že keď sa u pacientov trpiacich lupienkou, kožnými ekzémami, alebo vážnymi formami akné vysadí príjem rafinovaných cukrov a mlieka, alebo sa rapídne zníži, ich problémy sa v niektorých prípadoch zlepšujú. “Zmena stravy môže v mnohých prípadoch zmierniť kožné problémy,” dodáva.

Ak chcete udržať stabilnú hladinu cukru v krvi, znížiť počet pupienkov a riziko predčasného starnutia kože, doktorka Williamsová odporúča vyhnúť sa potravinám obsahujúcim škrob, ale napríklad tiež obmedziť príjem pečiva, a to aj celozrnných verzií. Namiesto toho odporúča jesť bielkoviny, ako hovädzie, jahňacie, kuracie mäso a ryby s veľkým množstvom čerstvej zeleniny.

Plody bohaté na antioxidanty

“Vyhnite sa sladkému a tropickému ovociu. Jedzte ho s mierou. Výnimka platí u lesných plodov, čučoriedok, malín a všetkých bobúľ, ktoré sú bohaté na antioxidanty. Tie sú v boji proti starnutiu pokožky veľmi účinnými pomocníkmi. “

Aj strava s nízkym obsahom tuku môže sabotovať snahu o zdravú pokožku. Môžete stretnúť niekoho, kto je veľmi štíhly a je na nízkotučnej diéte s veľkým prísunom vody, ale rovnako vyzerá nezdravo a ani jeho pokožka na tom nie je o moc lepšie.

“Nedostatok tuku v strave spôsobuje, že pokožka nedokáže udržať vodu a tá sa z nej postupne vyparuje. To najmä v prípade klimatizovaného alebo vykurovaného prostredia, “vysvetľuje doktorka Nirdoshová.

Preto odporúča jesť dobré tuky, ako je kokosový olej (na varenie, pečenie i smaženie), orechy, avokádo a tučné ryby. Tieto potraviny obsahujú základné tuky, ktoré vytvárajú ochranný povrch okolo kožných buniek a zabraňujú unikaniu vody z pokožky.

Paradajky pre lepšiu odolnosť pokožky

Výskum univerzity v Manchestri dokonca preukázal, že niektoré potraviny zvyšujú prirodzenú ochranu proti škodlivosti slnečných lúčov. “Ak človek pravidelne konzumuje paradajky a výrobky z nich, jeho koža je oveľa menej náchylná k spáleniu,” vysvetľuje Tamara Griffithsová z nadácie British Skin Foundation. Je to vďaka obsahu lykopénu, ktorý sa v paradajkách vyskytuje.

Existuje teda nejaký stravovací štýl, ktorým je možné dodržať všetky tieto zásady zdravej a krásnej pokožky, prirodzene odolnejší voči okolitým vplyvom? Áno, zhodujú sa odborníci. “Pravdepodobne je to stredomorská strava,” hovorí Griffithsová. Tá je bohatá na omega-3 mastné kyseliny s prirodzene sa vyskytujúcimi sa antioxidantami vo všetkých zeleninových prílohách. Je teda pravdepodobne úplne najlepšia pre zdravie pokožky.

zdroj: novinky.cz/

O čom vypovedá vaša nadváha

facebook

Niekoľko tipov, ako sa zdravo opaľovať

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.