Máte veľa alebo málo estrogénov v tele? Spoznajte to podľa príznakov a pomôžte si týmito potravinami

Estrogény sú pohlavné hormóny, ktoré bývajú označované ako ženské, aj keď ich majú aj muži. Čo všetko ovplyvňujú a prečo je dôležité, aby ich bolo tak akurát?

Hoci sa o estrogénoch najčastejšie hovorí ako o ženských hormónoch, vyrába si ich aj mužské telo. U mužov ovplyvňujú hlavne kvalitu spermií (tá sa mimochodom po 40 zhoršuje) a sexuálny apetít, ale majú vplyv aj na kosti a kožu. U oboch pohlaví je dobré mať ich ani veľa, ani málo, pretože ich nedostatok aj prebytok môže mať zdravotné následky. Výrazne tiež ovplyvňujú možnosť počatia.

Čo sú estrogény

Estrogény sa tvoria ženám vo vaječníkoch a placente. Po menopauze ich produkujú nadobličky, pečeň a tukové tkanivo. U mužov sú zdrojom hlavne semenníky, ale vedia si estrogén vyrobiť, veľmi zjednodušene povedané, aj premenou testosterónu, predovšetkým u obéznych jedincov.

Zvonku ich môžete prijímať vo forme niektorých liekov a potravinových doplnkov, ale aj vybraných druhov potravín, ktorým sa ešte budeme venovať.

Na čo slúžia

Ako pohlavné hormóny majú zásadný vplyv na reprodukčný systém, teda plodnosť. Dôležité sú hlavne u žien, pretože ovplyvňujú nástup a pravidelnosť menštruačného cyklu, ovuláciu, vývoj sliznice maternice, ale aj zrenie vajíčka.

Okrem toho chránia kosti i cievy, ovplyvňujú metabolizmus a spaľovanie tukov, majú vplyv aj na pamäť, ale postarajú sa aj o ženský tvar tela, teda o to, či budete mať „boky ako skriňu“.

Na postavu majú vplyv aj u mužov, pokiaľ ich majú moc, môžu mať zväčšené prsné žľazy, ženskejšiu postavu, ale aj trpieť väčšou náladovosťou.

Rozlišujeme tri hlavné druhy estrogénov – estradiol, estriol a estrón. U žien vznikajú každý v inej časti tela v rôznom období života a spolu s menštruačným cyklom sa mení ich hladina. Estradiol produkujú vaječníky a jeho stav stúpa počas menštruácie, v tehotenstve sa stará o krvný obeh plodu. Estriol produkuje placenta a je zásadný v tehotenstve pre celkový zdravý vývoj plodu. Estrón je hormón vznikajúci hlavne v menopauze, kedy preberá funkciu estrogénov vznikajúcich vo vaječníkoch.

Ako sa zisťuje ich hladina

Hladinu estrogénov v krvi je možné zistiť v laboratóriu zo vzorky krvi. Kolísanie je prirodzené, avšak dlhodobé odchýlky môžu mať vplyv na váš zdravotný stav. Hladinu estrogénov si môžete overiť aj pomocou domáceho testu. Optimálny stav u žien je 43-180 pg/ml, u mužov 10-25 pg/ml.

Nízka hladina estrogénov

Nízka hladina estrogénov zapríčiní nielen nepravidelnú menštruáciu, ale aj zmeny nálad, návaly tepla, vaginálnu suchosť, bolesti hlavy, depresie alebo častejšie infekcie močových ciest. Nedostatok estrogénov stojí aj za vznikom osteoporózy, pretože zásadne ovplyvňujú metabolizmus kostného tkaniva. Príčinou nedostatku estrogénov môžu byť problémy s činnosťou vaječníkov, ochorenie obličiek, ale aj poruchy príjmu potravy alebo prehnaná fyzická aktivita.

Chemical molecular formula hormone estrogen. Infographics illustration. 3D rendering

Hladinu estrogénov je potrebné zvýšiť hlavne pri snahe otehotnieť. Primárne sa sleduje u žien, ale pokiaľ je príčinou nízka sexuálna aktivita, poruchy erekcie alebo kvalita spermií, rieši sa aj u mužov. Je možné nasadiť hormonálnu substitučnú liečbu, ale pomáha aj dostatok spánku, vyvážená strava a zdravý životný štýl. Podporou môžu byť aj prírodné estrogény, teda fytoestrogény v jedle.

Potraviny na zvýšenie estrogénov v tele
  • sezamové a chia semienka
  • sója
  • šošovka
  • batáty
  • marhule
  • tofu
  • mrkva
  • cesnak
  • bylinky maca peruánska alebo archangelika –
Vysoká hladina estrogénov

Zvýšená hladina sa najčastejšie prejaví vypadávaním vlasov, nadmerným ukladaním tuku alebo neprirodzene silným menštruačným krvácaním, môže ísť aj o bolestivé opuchy pŕs či prudké zmeny nálad.

Dôvodom vysokej hladiny estrogénov môže byť aj syndróm polycystických ovárií, endometrióza, ale aj konzumácia alkoholu či nádory na vaječníkoch. Je nutné príčinu odhaliť a odstrániť.

U mužov býva dôvodom nezdravý životný štýl. Podporou je opäť zdravý životný štýl zahŕňajúci aj zníženie stresu a správny jedálniček. Pokiaľ je v ňom veľa tukov a sacharidov, častejšie trpíte zápchou, a kvôli nej sa v tele hromadia aj prebytky estrogénov.

Potraviny na zníženie estrogénov v tele
  • tučnejšie ryby
  • brokolica
  • karfiol
  • kel
  • granátové jablko
  • všeobecne viac vlákniny a omega-3 mastných kyselín –

zdroj: prozeny.cz

Akú úlohu hrá pre imunitu vek alebo pohlavie

facebook

Podvýživa: jedna z príčin nadváhy a zlého zdravotného stavu

Podkladová báza pod očné tiene 3g

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.