Potraviny, ktoré chránia teloméry a spomaľujú starnutie

Kúzelná palička, ktorá by dokázala zastaviť starnutie, zatiaľ neexistuje, ale celý proces môžete spomaliť. A zrejme vás neprekvapí, že dôležité je to, čo jete. Ako sa dožiť vysokého veku?

Starnutie je zložitý a komplexný proces a ani sami vedci presne nevedia, ako presne prebieha. Svoj vplyv má rozhodne dedičnosť, zásoba kmeňových buniek aj ochrana proti takzvaným voľným radikálom. V posledných rokoch potom vedci venujú zvýšenú pozornosť výskumu telomérom. Čo sú a ako ovplyvňujú starnutie? A čo to môže znamenať pre nás?

Čo sú teloméry

Teloméry vedci často opisujú ako “konce šnúrok” alebo čiapočky na koncoch každého chromozómu, ktoré ho chránia. S každým delením bunky sa ale telomery ľahko opotrebujú a skrátia. Vo chvíli, kedy je ochrana minimálna, nemusí byť jasné, kde chromozóm začína a kde končí, pri delení tak môže nastať poškodenie. Chromozómy sa môžu lámať alebo naopak splývať dohromady a to môže viesť napríklad k nádorovému bujneniu. Kratšie telomery sú ďalej spájané so zvýšeným rizikom srdcových ochorení, cukrovky typu 2 a neurodegeneratívnych ochorení, medzi ktoré patrí napríklad demencia alebo Alzheimerova choroba. Ak sa teloméry skrátia tak, že už nemôžu vykonávať svoju funkciu, bunka sa prestáva deliť a následne odumrie. Inými slovami: čím sú telomery kratšie, tým je váš biologický vek vyšší.

Zlá strava = krehké zdravie

Dĺžka telomér a rýchlosť ich skracovanie je ovplyvnená dedičnosťou. Nedávne štúdie však ukázali, že teloméry sa skracujú nielen vekom, ale aj zlou výživou, životným prostredím či stresom. Štúdia School of Public Health Michiganskej univerzity skúmala stravu vzorke takmer 5 000 zdravých dospelých Američanov. Najlepšie výsledky v porovnaní dĺžky telomér vedci získali u tých, ktorí preferujú stravu založenú na potravinách typu stredomorskej diéty.

Prírodný spojenec telomér

Nová štúdia tak opäť potvrdzuje, že strava bohatá na ovocie, zeleninu a celozrnné výrobky, s nízkym obsahom cukru, soli a červeného mäsa výrazne ovplyvňuje dobrý zdravotný stav človeka a tým aj šance na vysoký vek. “Dodržiavanie zdravej výživy pomáha vyhnúť sa určitým chronickým ochoreniam,” uviedla hlavná autorka štúdie Cindy Leung. “Dôraz by ale mal byť kladený na zlepšenie celkovej kvality vašej stravy a nie len iba na výber určitých potravín alebo živín,” dodala.

Stredomorské jedlo miesto doktora

Typ stravy bohatej na čerstvé ovocie a zeleninu, byliny, celozrnné cereálie, ryby a morské plody, mliečne výrobky, strukoviny a olivový olej má podľa vedcov preukázateľné výsledky. Spoločným rysom tohto typu výživy je, že ide o potravu bohatú na antioxidanty a protizápalové látky, ako sú polyfenoly, ktoré vytvárajú biochemické prostredie priaznivé pre teloméry. Medzi početné klady tejto diéty patrí tiež vysoký obsah zdravých tukov, hlavne typu omega-3, ktoré nájdete práve v rybách, orechoch a olivovom oleji – pilieroch stredomorskej kuchyne. Medzi ďalšie jej príjemné výhody patrí navyše aj odporúčaný pohár červeného vína denne.

Prečo muži starnú rýchlejšie?

Výskum tiež ukázal, že muži konzumovali v porovnaní so ženami menej kvalitnú stravu s nadmierou sladkých nápojov a spracovaného mäsa. Tie sú spájané s krátkymi telomermi. “To je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo sa muži všeobecne dožívajú kratšieho veku,” domnieva sa Cindy Leung.

Veľké upratovanie s vitamínmi

Medzi najdôležitejšimi  ochrancami telomér patria vitamíny. Niekoľko štúdií potvrdilo, že ľudia sa vyššími hladinami vitamínu D mali dlhšie teloméry a boli teda biologicky mladší oproti svojim vrstovníkom, ktorí mali tohto vitamínu nedostatok. Vitamín D tiež v niektorých štúdiách aktivoval enzým zvaný telomeráza, ktorý vie telomery zase predĺžiť. Vitamíny C a E zase môžu spomaliť skracovanie telomér znížením oxidačného stresu. Dôležitý je aj vitamín B a rastlinné karotenoidy, ako je napríklad luteín.

Prečo nefunguje pilulka na predĺženie telomér?

Samotné pridanie enzýmu telomerázy, ktorý sa nachádza v niektorých liekoch, ale dlhovekosť nezaručí. Môže to byť dokonca nebezpečné, pretože by to mohlo oslabiť prirodzený regeneračný proces tela. Rozhodne sa viac oplatí staviť na vhodnú stravu, dostatok pohybu na čerstvom vzduchu a zdravý životný štýl. Niekoľko spoločností ponúka testy dĺžky telomér. Vždy je ale dôležité spolupracovať s kvalifikovaným lekárom, ktorý vám pomôže pochopiť výsledky v kontexte vášho zdravotného stavu a vašich rizikových faktorov.

zdroj: prozeny.cz

Pomalá diéta: Čo to je a ako sa vďaka nej bezbolestne chudne

facebook

Akú úlohu hrá pre imunitu vek alebo pohlavie

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.