Ako veľmi ovplyvňuje ročné obdobie vašu náladu?

Necítite toľko energie ako v lete? Ste tak nejako menej veselá? Jedným z dôvodov môže byť aj zmena ročného obdobia. Ako teda neprepadnúť splínu? Jednoducho. Pretočte svoje vnútorné hodiny a zavolajte na pomoc slnko, priateľov a jedlo!

Príroda sa začína meniť, rána sú chladné, je menej svetla, ale o to viac vetra. Len tá oranžová farba tekvíc vám možno zlepšuje náladu. Nie ste v tom samé. Vedecké štúdie majú podložené fakty, že za vašu náladu v chladnejších mesiacoch môže vo veľkej miere ročné obdobie a slnko. “Je to tak,” hovorí Kathryn A. Roecklein, docentka na katedre psychológie na University of Pittsburgh, pre The Huffington Post. “Zmeny sa nemusia nutne dotknúť každého rovnakým spôsobom. Ale sezónne zmeny nálady často zahŕňajú menej energie, menej sociálneho cítenia, stratu záujmu o obľúbené činnosti, chuť na sacharidy a zmeny v spánku – či už sú to problémy s nespavosťou či túžby spať viac než obvykle. Existuje mnoho biologických a fyziologických príčin, prečo sa naše nálady majú tendenciu meniť s ročným obdobím. “

Zásadnú úlohu v týchto sezónnych výkyvoch nálady je svetlo. “Dĺžka dňa, ktorá je v zime kratšia a najdlhšia v lete, je hlavnou sezónne premennou, ktorá ovplyvňuje náladu,” uvádza odborníčka a dodáva: “A pretože tieto západy slnka s jeseňou prichádzajú skôr a skôr, nie je nezvyčajné, keď začnete pociťovať zmeny nálady v rovnakom období. “

Vaše telo vie, kedy slnko zapadá

Na zmeny v dĺžke dňa reagujú naše cirkadiánne hodiny. Sú vnútorným časovačom tela, ktorý nám hovorí, kedy sa máme cítiť ospalí a kedy sa prebudiť. Veľkú úlohu hrajú napríklad aj pri uvoľňovaní hormónov, regulácii teploty, metabolizmu a ovplyvňujú aj náladu. Rad ľudí napríklad počas dní s menším podielom slnečného svitu produkuje menej serotonínu, jedného z hormónov, ktorý prispieva k pocitom pohody a šťastia. “Nie je to teda niečo, čo môžeme prekonať len silou vôle,” bližšie upresňuje Kathryn A. Roecklein.

Okrem našej nálady je v ohrození aj spánok. Denné svetlo ovplyvňuje telesnú teplotu, ktorá ovplyvňuje rýchlosť zaspávania alebo produkciu melatonínu, hormónu, ktorý ovplyvňuje chronobiologické rytmy. Nesmieme ani opomenúť vplyv striedania svetla a tmy na produkciu stresových hormónov. Ako vidíte, je toho dosť, čo má na svedomí obyčajné svetlo. Takzvané “zimné blues” je teda prirodzenou biologickou reakciou. Avšak jednoduché úpravy v každodennom živote vám pomôžu sa tomuto splínu brániť.

1. Pustite dovnútra slnečné svetlo

Čo najviac odhrňte závesy, nezaťahujte žalúzie a naplánujte rannú prechádzku na slnku. Športujte vonku, pracovné schôdzky si dávajte v svetlých priestoroch či na záhradkách reštaurácií. To všetko vám určite zdvihne náladu.

2. Hýbte sa

Cvičenie (i len jedno cvičenie za týždeň) vo veľkej miere dokáže zlepšiť náladu a eliminovať stres. Desiatky rokov výskumu u ľudí s depresiou potvrdzujú, že trocha potu je liekom na pochmúrnu náladu.

3. Jedzte správne

Počas dňa siahate oveľa častejšie pre upokojujúce čokoládové sušienky, ktoré vám síce rýchlo zvýšia  hladinu cukru v krvi, ale nie na dlho. Namiesto toho vám pomôžu k udržiavaniu energie a nálady. Zamerajte sa na ovocie, zeleninu, potraviny bohaté na omega-3, bielkoviny a komplexné sacharidy. A samozrejme aj v chladnejších mesiacoch pite dostatočné množstvo vody.

4. Urobte si čas na svojich priateľov

Výskumy ukazujú, že trávenie času so svojimi priateľmi pomáha zmierniť stres a zlepšovať pohodu. Len si spomeňte, ako vám po náročnom dni zdvihne náladu porozprávanie s kamarátkou či spoločná joga. “Osvedčeným spôsobom je tráviť čas v spoločnosti priateľov a venovať sa koníčkom a ďalším aktivitám, ktoré vás bavia. Čo sa mimochodom odporúča aj ľuďom, ktorí bojujú s depresiou, “radí doktorka Kathryn A. Roecklein.

Kedy už nejde o zimné blues

“Každý z nás je náchylný k účinkom sezónnych posunov meniacich náladu, ale odhady naznačujú, že asi štyri až šesť percent ľudí má závažnejšie príznaky a je u nich diagnostikovaná depresia – sezónne afektívna porucha alebo SAD, kedy sa jedná o dobre definovanú klinickú diagnózu, ktorá súvisí so skrátením denného svetla, “uvádza Matthew Rudorfer, výskumný psychiater a psychofarmakolog z Národného ústavu duševného zdravia, a radia ju nepodceňovať:” Zasahuje totiž do každodenného fungovania človeka, a to po dlhšiu dobu. A tento stav by mal byť diagnostikovaný a liečený. “Ukázalo sa, že pre liečbu SAD je účinná terapia jasným svetlom, kognitívno behaviorálnej terapie a antidepresíva. Ak nie ste schopní držať krok s prácou, rodinou a pravidelnými činnosťami alebo ak si myslíte, že už je toho smútku príliš a vy potrebujete pomoc, nebojte sa obrátiť na psychológa, ktorý odhalí príznaky, ktoré už vyžadujú liečbu a spozná, kedy už nejde len o jesenné blues, ale závažnejšiu depresiu.

zdroj: zeny.cz/

Hlúposti, ktoré môžu zabiť lásku!

facebook

Zlučiteľnosť muža a ženy – vyskúšajte si tú vašu!

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.