Ako sa líšia dispozície žien a mužov pri pohybe

basketbal

Rozdeľovanie športov na mužské a ženské môže dnes niekomu pripadať ako prežitok. Navyše napríklad kulturistky alebo zápasníčky a muži jogíni či tanečníci nie sú žiadnou novinkou. Napriek tomu nemožno poprieť, že páni a dámy majú rôzny objem svalov, ich skladbu, ale aj mentalitu. A teda aj prirodzené dispozície k iným druhom pohybu. Oplatí sa k tomu prizerať.

“Svaly mužov obvykle obsahujú viac červených vlákien, ktoré sú výhodnejšie pre rýchly, silový a výbušný pohyb skôr krátkodobého charakteru,” hovorí Iva Bílková.

“Je im ale tiež vrodená súťaživosť, bojovnosť a určitá miera agresivity. To je do značnej miery dôsledok vyšších hladín testosterónu. Tento hormón zvyšuje množstvo svalových buniek aj ich objem, teda silu a výkon svalu. Zároveň mužom dvíha sebavedomie. Preto vyhľadávajú športy, ktoré podporujú výbušnú silu a nárast svalovej hmoty. Či už je to futbal, hokej, ľahká atletika, volejbal, basketbal, hádzaná, bojové umenia atď. “

Muži si radi vybíjajú energiu

Testosterón je tiež dôvodom, prečo mužom vyhovujú športy, pri ktorých sa môžu vybiť a zbaviť sa tak psychického napätia i prebytočnej energie. Majú šancu sa aj predviesť, demonštrovať svoju rýchlosť, silu a chytrosť, vďaka ktorým sa snaží zvíťaziť. Preto radi hrajú kolektívne športy typu futbalu, pre ktoré sú typické osobné súboje, alebo tenis či squash, kde uplatní explozívnu rýchlosť, silu, šikovnosť i určitú hernú stratégiu, ktorá im umožní zvíťaziť. Víťazstvo je pre nich žiaduca trofej a sladká odmena.

Ženské hormóny pracujú inak

“Svaly žien mávajú oveľa viac bielych svalových vlákien, ktoré sú výhodné pre zdolávanie vytrvalostnej námahy,” hovorí odborníčka.”Na rozdiel od mužov nebývajú tak súťaživé, agresívne a mávajú väčšiu trpezlivosť aj pochopenie pre druhých. Navyše ženské pohlavné hormóny zaisťujú vyššie percento vody v tele. Vlákna, či svalové alebo väzivové, sú u žien elastickejšie a poddajnejšie. “

Pri výbere športu u nich hrá ďaleko väčší význam to, do akej miery prospeje ich kráse, mladistvému ​​vzhľadu, pružnosti alebo zdraviu. Prípadne pocitu vyrovnanosti a odolnosti. Preto je medzi nimi tak populárna joga, pilates, taj-či, čchi-kung a ďalšie podobné športy alebo cvičenie. Dokážu sa sústrediť na určitý pohyb, predýchať ho a prežiť. Milujú tiež pohyb v spojení s hudbou, či už je to tanec alebo aerobik. Všetko toto väčšinu mužov veľmi nebaví. Aj keď, ako sa hovorí, výnimky potvrdzujú pravidlo.

Iné je to samozrejme u profesionálnych športovkýň. U nich je ďaleko dôležitejšia výkonnosť, svalová sila a ďalšie prvky typické skôr pre mužské poňatie športu.

Pre ženy je typická hypermobilita

Pre ženy je typická ešte jedna zvláštnosť, o ktorej prevažná väčšina z nich vie len veľmi málo. Ich kĺby často mávajú príliš veľký rozsah pohybu. Fyzioterapeuti hovoria o hypermobilite. Jednou z jej príčin je ženský pohlavný hormón estrogén. Ako už sme si povedali, viaže na seba vodu a spôsobuje elasticitu tkanív.

“Keď nechám predkloniť štyridsaťročného muža, ktorý má sedavé zamestnanie, veľmi pravdepodobne nedosiahne špičkami prstov na zem, pokiaľ bude mať napnuté nohy,” hovorí fyzioterapeutka. “To preto, že sa mu svaly kvôli dlhému sedeniu skrátili. Väčšina rovnako starých žien to zvládne, alebo aspoň dosiahnu hlbšie. Práve kvôli pružnosti väziva a ďalších tkanív. Elasticita má však aj svoju nevýhodu. Väzy, svaly a kĺbové puzdrá nie sú také pevné, ako by u niektorých športov bolo potrebné. Pri tých, kde dochádza k prudkým dopadom a zmenám smeru pohybu, potom nastáva rýchlejšie opotrebovanie kĺbových chrupaviek, prípadne sa zvyšuje riziko ďalších úrazov. Takých športov je mnoho: volejbal, basketbal, skok do výšky aj do diaľky, aerobik, tenis atď.”

Tento problém sa dá zmierniť cvičením a posilňovaním svalov, ktoré držia kĺby v správnom postavení. Ako to dosiahnuť a či je to vo vašom prípade potreba, vám povie fyzioterapeut, ktorý vás vyšetrí.

Rozdiely sú individuálne

Nič ale nie je čiernobiele a máločo samozrejme platí stopercentne. “To, že muži a ženy majú určité dispozície pre určité druhy športu, však neznamená, že by nemohli robiť, čo ich baví,” hovorí Iva Bílková.

“Medzi ľuďmi existujú značné individuálne rozdiely. Ako príklad nám môžu poslúžiť napríklad štíhli maratónci alebo cyklisti, ktorí si vytrénovali biele svalstvo, nutné pre vytrvalostné výkony. Aj keď k tým museli mať dispozícii už v detstve. Typicky rýchlostného jedinca nezmeníte tréningom na vytrvalostného športovca.” Iným príkladom môžu podľa nej byť fyzicky zdatné dievčatá, ktoré majú prekvapivú silu, ale sú tiež veľa súťaživé, nebojácne a niektoré dokonca veľmi bojovné. “Ľahko u nich vypozorujete rad ďalších, mužských ‘vlastností,” dodáva odborníčka.

Pre odborníkov nie je žiadnym prekvapením, že u väčšiny z nich sa dá zistiť väčší podiel červených svalových vlákien a tiež zmerať vyššiu hladinu testosterónu. Tento hormón nájdeme v organizme všetkých žien. U väčšiny z nich ide len o malé množstvo, iba u niektorých je o niečo vyššia.

Podstatné sú prirodzené schopnosti

“Veľa vecí sa dá samozrejme tiež natrénovať, a to tým skôr, ak tréningom rozvíjame prirodzené schopnosti človeka,” hovorí fyzioterapeutka. Keď za ňou klienti prídu, aby im poradila, aký druh športu by pre nich bol najvhodnejší, chce najprv vedieť, aké aktivity ich zaujímajú. A potom sa im snažia vybrať taký šport alebo cvičenie, ktoré sú najbližšie tomu, čo ich teší a na čo majú prirodzený sklon. “Potom je najväčšia šanca, že ich tento druh športu bude uspokojovať, vydržia u neho a budú v ňom mať aj dobré výsledky.”

Pozor na jednostrannú záťaž

Každá jednostranná záťaž si žiada kompenzáciu. Veľa športov, náhodne napríklad tenis, kanoistika a pod., Zaťažuje len časť tela alebo jednu jeho stranu viac ako druhú. To je potreba vyvážiť cvičením.

Ak sa napríklad pri futbale trénuje len akcelerácia a výbušná sila, môžu svaly stratiť elasticitu. Potom si futbalisti ľahko porania achilovky, skrížené väzy, lýtkové svaly alebo svaly na zadnej strane stehien.

Najmä amatérski športovci sa pred výkonom často nerozcvičia ani si nezahrejú svaly na prevádzkovú teplotu. Tým zvyšujú riziko zranenia šliach, svalov i mäkkých tkanív. Týmto a ďalším ťažkostiam môžete predísť, keď svoje športovanie (vrátane svojho zdravotného stavu) preberiete s fyzioterapeutom.

Zdroj: novinky.cz

Kilami navyše k lepšiemu zdraviu alebo silnejší ľudia môžu byť fit

facebook

Behanie v meste na znečistenom vzduchu. Aké veľké riziko nám prináša?

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.