Prečo jedia ženy päťkrát denne a muži len trikrát?

Mužom stačí jesť trikrát denne, zatiaľ čo ženy potrebujú niekedy až šesť porcií. Ako je to možné? Na vine sú vplyvy, ktoré len tak ľahko neoklamete. Ale môžeme  sa s tým naučiť pracovať.

Všimli ste si, že zatiaľ čo muži nemávajú problém sa zrazu poriadne najesť a potom spokojne vydržať niekoľko hodín, ženy väčšinou znesú viac menších jedál rozložených do celého dňa? Skoro to vyzerá, ako by každému pohlaviu pomohol k zasýteniu iný počet denných porcií: mužom tri hlavné jedlá, kým ženy medzi ne potrebujú vložiť desiaty, teda dokopy prijmú štyri až šesť pokrmov. Naozaj to tak je? A čím je to dané?

Čo ovplyvňuje, koľko jedál denne potrebujete?

Koľkokrát denne jete, závisí jednak na nastavení metabolizmu a trávení a tiež na tom, ako využívate živiny. Pocit sýtosti je regulovaný v mozgu. “Vďaka vysokej hladine hormónu sýtosti leptínu sa do mozgu dostáva signál, že ste najedení. Znamená to, že už nechcete prijímať ďalšiu potravu. Sýty je človek v okamihu, keď má dostatok živín a nemá potrebu v jedle pokračovať, “vysvetľuje Michaela Ryglová, odborná garantka výživy spoločnosti Bonavita. Opakom je nízka hladina leptínu a vysoká hladina hormónu hladu ghrelinu, kedy telo dostane hlad a potrebuje sa najesť.

Prečo ženy jedia častejšie ako muži

Potiaľ to teda majú všetci ľudia rovnaké. Podľa Hany Mojžišovej, lekárky zaoberajúcej sa výživou a liečbou obezity, hrajú však u mnohých žien významnú úlohu vypestované návyky – na menšie porcie viackrát denne sú totiž väčšinou navyknuté chronické dietárky: “Najskôr strážili čas jedla, aby ho nezmeškali, a potom sa telo už po určitom intervale samo hlási hladom o potravu. “

Muži podľa nej naopak diéty väčšinou neriešia, rovnako ako to, čo majú na tanieri. “V mužskom jedálničku sa tiež objavuje viac bielkovín, ktorých hlavnými zdrojmi je mäso, mliečne výrobky, vajcia a z rastlinnej ríše najmä strukoviny,” vysvetľuje lekárka. Bielkoviny pritom zasýti oveľa viac a na dlhší čas, a pri takejto strave preto nevzniká potreba pochúťok medzi hlavnými jedlami.

Muži majú iný metabolizmus

Ako by to ale bolo, keby mnohé ženy nemali trávenie ovplyvnené diétnymi opatreniami a jedli prirodzene ako väčšina mužov? Muži majú od prírody iný pomer svaloviny a tuku ako ženy – majú viac svalstva a menej tuku. Tým je daná aj vyššiu rýchlosť mužského metabolizmu. Môžu tak naraz prijať väčšie množstvo energie, ktorú ich telo spáli o poznanie rýchlejšie, než je tomu u žien a dokáže ju využiť. “Dokonca aj počas fyzickej aktivity či pri bežných denných činnostiach spália ženy menej kalórií ako muži,” potvrdzuje Michaela Ryglová.

Za rozdiely môže fyziológia i zvyklosti

Vo všeobecnosti teda žena naraz nedokáže efektívne stráviť toľko energie ako muž. Jej pomalší metabolizmus ľahšie využije menšiu porciu, ktorá však nezasýti na tak dlho, a hlad sa preto dostaví skôr ako u muža. Ako to tak vyzerá, vyššia frekvencia ženského stravovanie je daná čiastočne fyziologicky a čiastočne na základe zvykov. Muži stravu a výživu prežívajú väčšinou menej ako ženy a nedbajú na rôzne rady  ako často a koľko jesť, takže sa zvyčajne riadia tým, čo si ich telo povie  a jedia viac intuitívne.

zdroj: prozeny.cz

Milujete vyprážané jedlo? Týmto 4 rizikám vystavujete svoje telo!

facebook

Viete, čo jete? Ako vám vedomé jedenie pomôže schudnúť

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.