Milujete vyprážané jedlo? Týmto 4 rizikám vystavujete svoje telo!

Že je vyprážanie najmenej zdravý spôsob úpravy jedla, vás zrejme neprekvapí. Ale prečo vlastne? Čo robí s potravinami, a predovšetkým – čo dokáže napáchať vo vašom tele?

Aj keď odborníci na výživu na rizikovú stránku vyprážania potravín upozorňujú už roky, napriek tomu má vyprážaný syr, rezeň alebo hranolky vo vašej kuchyni svoje nezastupiteľné miesto.

Vyprážané jedlo vám chutí, na úpravu je rýchle, cenovo dostupné, na dlho zasýti. Bohužiaľ je ale tiež vemi kalorické, ťažko stráviteľné, a ak má svoje miesto v jedálničku dlhodobo, má fatálne vplyv na vaše zdravie.

Riziko prvé: Kalórie

Milujete vyprážaný syr s hranolkami a tatárskou omáčkou? Kto nie! Jedna taká porcia vám ale dodá okolo 1400 kcal. Telo každého človeka vyžaduje určitý denný kalorický príjem v závislosti na telesných proporciách, veku a každodennej záťaži. Priemerný denný energetický príjem je u mužov nad 31 rokov 2200 kcal a u žien 1800 kcal.

Jedným vyprážaným syrom s hranolkami do svojho tela dostanete väčšinu dennej dávky kalórií! Čo telo prijme navyše, nestihne už energeticky využiť a všetko sa ukladá do tukových zásob.

Riziko druhé: Rakovina

Nejde len o to, čo vyprážate, ale aj na čom. Ak používate obyčajný olej, ktorý sa ľahko prepaľuje, či vyprážate (ale i pečiete) pri príliš vysokých teplotách 120 ° C alebo vyšších, vzniká premenou škrobu neurotoxická a potenciálne karcinogénna látka akrylamid. Bolo dokázané, že vysoké dávky akrylamidu môžu poškodzovať nervového tkaniva, negatívne ovplyvňujú reprodukčné schopnosti a s vysokou pravdepodobnosťou môžu spôsobovať rakovinu.

Riziko tretie: Tuky, ale nesprávne

Vyprážané potraviny sú bohužiaľ tiež plné tuku. Tie by mali v strave tvoriť 30% energetického príjmu, ale záleží, z akého zdroja tuky prijímate.  Pre ľudské telo je kľúčový správny pomer omega-6 / omega-3 mastných kyselín, ktorý by mal byť zhruba 2: 1. V našom bežnom jedálničku má však toto číslo obludný rozmer 20: 1. Tento veľký nepomer má bohužiaľ veľký vplyv na rozvoj známych civilizačných chorôb, ako sú choroby srdca a ciev, problémy s imunitou, artritídy, alergie, zhubné nádory a podobne.

Práve konzumácia tučných a vyprážaných jedál má na výšku pomeru mastných kyselín významný podiel. K vybalansovaniu nesprávneho pomere pomôžu kvalitné potraviny, obohatenie jedálnička o ryby, inšpiráciou vám môže byť aj stredomorská kuchyňa. Doprajte si aj vhodné doplnky stravy s vysokým obsahom omega-3 z overených zdrojov

Riziko štvrté: Ateroskleróza

Kôrnatenie tepien predstavuje predovšetkým vo vyspelých krajinách, kde sa konzumuje viac živočíšnych tukov, najčastejšiu príčinu úmrtia. Z počiatku nebolí, v pokročilom štádiu však vedie k celej rade život ohrozujúcich problémov.  Ateroskleróza sa najčastejšie prejaví ako srdcový infarkt, angína pectoris alebo cievna mozgová príhoda, “uvádza doc. MUDr. Michal Vráblík, Ph.D.

Riziko aterosklerózy sa zvyšuje pribúdajúcim vekom. Na vzniku ochorenia sa ale prejavuje aj vysoký tlak, vysoké hladiny tukov v krvi, nadváha či cukrovka. “S týmito faktormi úzko súvisí aj životný štýl. Fajčenie cigariet, nedostatočná fyzická aktivita a nevhodná strava riziko významne zvyšujú. Zbystriť by mali aj ľudia, ktorých príbuzní, muži vo veku do 55 rokov a ženy do 65, mali kardiovaskulárnu príhodu. Dedičnosť hrá tiež veľkú úlohu, “dodáva MUDr. Michal Vráblík.

zdroj: prozeny.cz

Prehľad diét: ktoré sú zdravé a ktorým sa oblúkom vyhnúť?

facebook

7 vecí, ktoré múdra žena na mužovi nevyžaduje

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.