Najobľúbenejšia superpotravina. Ako vám prospieva kakao?

Vychutnávať si tú lahodnú chuť a pritom vedieť, že to robíte pre zdravie. Znie to ako sen? Kakao obsiahnuté v čokoláde je skutočne jednou z potravín mimoriadne bohatých na cenné živiny. Aby ste si však užili jeho fantastické benefity, nemôžete siahnuť po hociktorej čokoláde.

Čokoláda. Niekoho už len to slovo samotné pohladká na duši. Predstava, že túto obľúbenú potravinu môžete smelo zaradiť do svojho zdravého jedálnička, je jednoducho báječná. Ale? Avšak záleží, koľko kakaa je tu zastúpené. Poďte si o kakau, kakaových bôboch, prípadne čokoláde prečítať viac. Dozviete sa nielen, ako vášmu telu prospieva, ale aj ktoré výrobky z neho majú najlepšie účinky.

Kde sa vzalo kakao

Kakao síce pôvodne pochádza z Ameriky, ale najviac kakaovníkových plantáží sa nachádza v západnej Afrike. Zo stromov sa zberajú celé plody, ktoré majú vnútri kakaové bôby. Tie je potreba oddeliť od zvyšku dužiny. Následne sa bôby nechajú niekoľko dní sušiť a fermentovať. Ak ste si niekedy kúpili drvené kakaové bôby, potom sa jednalo o produkt, ktorého výroba v tomto bode skončila.

V prípade ďalších produktov sa pokračuje pražením a mletím, ktoré z bôbov vytvoria pastu. Lisovaním tejto pasty sa získava kakaové maslo, hojne využívané v kozmetike, zvyškovým produktom je potom sušina, respektíve kakaový prášok. A napríklad základ čokolády tvorí zmes masla a sušiny, do ktorej sa pridávajú ďalšie suroviny ako cukor, mlieko a podobne.

Kakaové bôby: Pražené, alebo nepražené?

Ak čítaním tohto článku nechcete len ospravedlniť svoje občasné čokoládové hriechy, ale ide vám primárne o zdravotné benefity, potom stavte na 100% kakaový prášok z nepražených bôbov. Najčastejšie tieto výrobky nesú označenie “raw” a zároveň “bio”, poprípade “organic”.

Pražením sa totiž časť priaznivých látok v kakau ničí, preto má nepražený kakaový prášok lepšie účinky. A keď ho zmiešate s horúcim mliekom, môžete sa opájať lahodnou chuťou takto urobeného kakaa.

Ak chcete ísť ešte o krok ďalej, dajte šancu drveným kakaovým bobom. Môžete ich zobať ako oriešky, prípadne si ich zamiešať do jogurtov, ovsených kaší či nimi ozdobiť dezert.

Tabuľka čokolády je dobrá voľba

A čo keď si chcete skrátka len užiť tabuľku čokolády? Aj to je spôsob, ako dodať telu cenné živiny obsiahnuté v kakau. Ideálne sú z tohto hľadiska čokolády, ktoré obsahujú viac ako 70% kakaa. Zamerajte sa tiež na zloženie výrobku a dajte prednosť tým, ktoré uvádzajú čo najmenej surovín – spravidla sú bez pridanej chémie a rastlinných tukov.

Na jednu vec si ale dávajte pozor. Hoci sa kvalitné vysoko percentná čokoláda dá považovať za zdravú súčasť každodenného jedálnička, vždy si strážte množstvo. Stále sa jedná o vysoko energetickú potravinu, ktorá vo veľkých dávkach nie je práve priateľom štíhlej línie. Ak si svoj denný energetický príjem aspoň zhruba strážite, niekoľko dielikov vám iste neuškodí.

Zdravotné benefity kakaa

Dávka železa, horčíka a ďalších – Kakao je bohaté na celé spektrum cenných látok. V 100 gramoch sa nachádza dvojnásobná denná dávka železa, tiež viac než denná dávka horčíka, draslíka a vlákniny. Obsahuje aj celkom dosť zinku, vitamínu C a vitamínov skupiny B.

Pomáha znižovať krvný tlak – flavanoly, ktoré sú obsiahnuté v kakau, majú dobrý vplyv na krvný tlak. Pôsobí preventívne proti infarktu.

Má dobrý vplyv na psychické zdravie – Kombinácia cenných minerálov pomáha eliminovať stres, ale aj únavu, naopak podporuje pocity šťastia a je prínosná aj pre zdravý spánok.

Prospieva črevám – Kakao má aj probiotické účinky, čo najviac ocenia vaše črevá.

Spomaľuje starnutie – Spektrum antioxidantov obsiahnutých v kakau pomáha ničiť voľné radikály, ktoré sú spájané s rýchlejším starnutím.

zdroj: prozeny.cz

Schudnem viac, keď budem jesť len v prvej polovici dňa?

facebook

Ako ľahko k vláknine?

kava chillax
Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.