Orechy a semienka – ako ich správne jesť

Zo všetkých produktov, ktoré zahŕňa takzvaná surová strava – Raw Food Diet – sú orechy a semená pre trávenie najväčšou záťažou. Niektoré z nich majú horkastú chuť a bývajú tiež dosť tvrdé, takže nie každý ich môže riadne požuť. Často sa preto aj pri zjedení pomerne malého množstva dostavuje pocit plnosti a ťažkosti žalúdka. Na druhej strane však jednoznačne orechy i rôzne semienka majú ľudia v obľube, pretože mnohé z nich sú veľmi lahodné a pretože je všeobecne známe, že sú pre ľudské zdravie veľkým prínosom, pretože sú veľkou zásobárňou živín. Sú zdrojom veľkého množstva energie, minerálov, rôznych stopových prvkov a veľmi kvalitných esenciálnych aminokyselín. Ľudia však obvykle nevedia nič o tom, ako čo najlepšie ich výživový potenciál využiť.

Ako teda správne konzumovať orechy a semienka?

Orechy … spia?

Áno, nespracované orechy a semená, ktoré kupujeme v obchodoch alebo niekde na trhu – nehovoríme teraz o slaných, sladkých alebo pražených výrobkoch – alebo aj plody z našich vlastných jesenných zásob, sú v stave režimu spánku. Dalo by sa skutočne povedať, že v stave spánku. Než nastanú vhodné podmienky na klíčenie a rast, pasívne prečkávajú. A je charakteristické, že ak sú konzumované v tomto stave, nie sú prakticky vôbec vstrebávané a telo ich vylúči, bez toho, aby z nich čo podstatného získalo.

Stav kľudu umožňuje orechom a semienkam zachovávať látky, ktoré tieto plody obsahujú. Sú to takzvané inhibítory enzýmov, teda látky, ktoré rušia aktivitu mnohých enzýmov. Práve oni dodávajú plodom horkastú chuť. Funkciou enzýmových inhibítorov je chrániť semená zastavením klíčivosti v nepriaznivých podmienkach. V okamihu, keď orech alebo semienko opustí strom, jeho stopka alebo stonka oschne a plod upadá do stavu prečkávania, aby sa prebudil k životu s nástupom potrebného tepla a vlhkosti. Príroda nepripustí predčasné klíčenie a zaisťuje ich životaschopnosť aj po dlhšom trvaní “spánkového” stavu, kedy im za vhodných podmienok umožňuje bez problémov klíčiť a pokračovať tak v existenciu rodu.

Kým orechy a semienka obsahujú enzýmové inhibítory, nedokáže ich ľudský organizmus plnohodnotne spracovať. Kým semená a orechy inhibítory chránia, človeku môžu spôsobovať určité problémy so vstrebávaním živín v tele a dráždiť jeho tráviaci systém. Početné štúdie ukázali, že niektoré zložky obsiahnuté v surových orieškoch a semenách, môžu tiež neutralizovať isté enzýmy vylučované ľudským telom. V mnohých prípadoch to môže vyprovokovať zväčšenie pankreasu.

Ako zničiť inhibítory.

Zoznámte sa s dvomi spôsobmi zničenie enzýmových inhibítorov, látok, ktoré sú človeku v lepšom prípade neužitočné, častejšie však sú zdravotne škodlivé a navyše dodávajú orechom a semienkam horkú príchuť:

Spracovanie konzerváciou, solením, obaľovaním v cukre, karamelizováním, pražením atď. V tom prípade síce zlepšíme alebo zvýrazníme chuť, zničené sú však nielen enzýmové inhibítory, ale tiež prospešné enzýmy a ďalšie užitočné látky.

Namáčanie a klíčenie. Najviac žiaduce spôsob. Táto metóda likviduje inhibítory a sprístupňuje ľudskému organizmu živiny, ktoré orechy a semená obsahujú. To má zásadný význam, veď nutričná hodnota týchto plodov ich radí k super potravinám. Obsahujú vysoké podiely bielkovín, tukov, cukrov, minerálov, vitamínov a antioxidantov. Namáčaním sa objem zdraviu prospešných enzýmov zvyšuje až štyridsaťkrát. Je to dôsledok skutočnosti, že vplyvom teplej vlhkosti sa mení chemické zloženie orechov a semien a spúšťa sa mechanizmus klíčenia.

Podstatou tohto procesu je premena zložitých látok na látky jednoduché. Komplex neaktívnych rastových látok v zárodku prechádza z kľudového stavu do aktívnej fázy rastu. Práve v tejto fáze začínajú niektoré enzýmy rozkladať zložité rezervné látky na jednoduchšie. Najprv rozvíjajú aktívnu činnosť enzýmy, ktoré štiepia škrob na jednoduché cukry. O niečo neskôr začínajú reagovať ďalšie enzýmy, transformujú zásobné bielkoviny na aminokyseliny. Nakoniec dochádza k rozkladu tukov na mastné kyseliny.

K čomu dochádza pri namáčanie orechov.

Vďaka uvedeným chemickým premenám sa premočené semená a orechy stávajú ľahko stráviteľnými potravinami. Získavajú sladkastú chuť, pretože inhibítory a ich horká chuť sú neutralizované vodou. Orechy a semená, ktoré prešli procedúrou namáčania, sú plné živín jednoducho prístupných vstrebávaniu v ľudskom organizme.

A je skutočne o čo stáť. Stačí si uvedomiť, že aj to najmenšie semienko alebo nevzhľadný orech obsahujú plnohodnotný aktívny systém rastlinných enzýmov, obrovské množstvo biogénnych prvkov, flavonoidov, antioxidantov a vitamínov. Tento bohatý komplex aktívnych látok je prítomný v živom tkanive rastlín a v plodoch sa nachádza vo vyvážených množstvách a ideálnych vzájomných pomeroch.

Namáčanie teda výrazne zvyšuje nutričnú hodnotu semien a orechov, mení ich chuťové vlastnosti k lepšiemu získajú sladkosť a šťavnatosť a zároveň sú ich chuť a vzhľad takmer rovnaké ako u čerstvých plodov. Naviac je namáčanie dobrým indikátorom kvality. Ak ste na pochybách, či ste nekúpili produkt skazený, či nebol ošetrený nejakou látkou umožňujúce dlhšie skladovanie, brániacu vzniku hniloby a plesní, konzumácii hmyzom a drobnými hlodavcami, je práve namáčanie tým správnym spôsobom kontroly. Takto ošetrené alebo nejako poškodené orechy a semená pri namočení strácajú svoju pôvodnú farbu, sú príliš mäkké, alebo naopak vôbec neabsorbujú vlhkosť. Kvalitné výrobky by po namočení mali vyzerať prakticky rovnako ako čerstvé.

Ako namáčať orechy.

Nie je v tom žiadne tajomstvo, postup je veľmi jednoduchý. Neošetrené olúpané orechy a semená zalejte čistou vodou izbovej teploty a nechajte nejakú dobu stáť, napríklad aj cez noc. Potom prepláchnite, rozložte na utierku a nechajte dôkladne uschnúť. Plody sú pripravené na použitie. Mechanizmus prebudení zo spánku bol naštartovaný, aktivujú sa v nich všetky živiny, enzýmy, antioxidanty a vitamíny.

Pokiaľ chcete nechať semená alebo orechy naklíčiť, nechajte ich vo vode o niečo dlhšie a pravidelne ju vymieňajte za čerstvú – asi tak po šiestich hodinách. Keď sa objaví maličký výhonok, všetky metabolické deje v plode sú orientované výlučne na rast rastliny. Dlhšie máčanie ešte ďalej obmedzí enzýmové inhibítory a vedie k vyššie uvádzaným chemickým premenám. Trávenie vyklíčených semienok a orechov je pre telo jednoduchšie. Zároveň však sa naklíčením menia chuťové vlastnosti, predovšetkým u orechov – a bohužiaľ nie k lepšiemu.

Namočené slnečnicové semená a orechy, vyňaté z vody a trochu vysušené, neuchovávajte v chladničke dlhšie ako tri dni. Avšak umyté, dôkladne vysušené a umiestnené do nádoby s tesne priliehajúcim viečkom, si uchovajú chuť aj užitočné vlastnosti po dobu približne jedného týždňa.

zdroj: prokondici.cz/

Pozitívny vplyv sexu na ľudské zdravie

facebook

Čo sa mužom nesmie odpúšťať

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.