Ako sa prestať prejedať a znovu získať kontrolu nad množstvom skonzumovaného jedla

Veľa reštaurácií, bufetov či fast foodov láka svojich zákazníkov na veľké porcie obľúbených jedál. Pre mnohých ľudí je tak stále ťažšie odhadnúť, aké množstvo je pre nich optimálne. Pravidelná konzumácia veľkých porcií pritom vedie k prejedaniu, z čoho vyplýva riziko obezity a ďalších zdravotných ťažkostí vrátane srdcových ochorení a cukrovky 2. typu.

Pokiaľ sa chcete prestať prejedať a znovu získať kontrolu nad zjedeným množstvom najrôznejších jedál i maškrtenia, potom porozmýšľajte nad všetkými porciami kupovaných jedál i najrôznejších pochutín, vrátane sladených nápojov.

Problém je, že mnoho ľudí vníma väčšie porcie jedál ako ekonomicky výhodnejšie. Často tak sami potláčajú svoje vnútorné signály plnosti. Podľa odborníkov totiž málokto dokáže zjesť iba časť porcie. Vo väčšine prípadov platí, čím väčšie porcie jedinci dostanú, tým viac zjedia aj vypijú.

Psychológovia v tejto súvislosti hovoria o efekte veľkosti porcie. „Ak budete jesť 100 kalórií svojej obľúbenej čokolády denne, nič sa nestane. Pokiaľ ale denne skonzumujete obrovské porcie jedál a nápojov, potom jednoducho priberiete,“ upozorňuje odborníčka na výživu. Čím väčšie porcie skonzumujete, tým viac prijmete kalórií, sodíka, zlých tukov či cukrov.

Ako opäť získať kontrolu nad množstvom skonzumovaného jedla?

1. Obmedzte množstvo skonzumovaných priemyselne spracovaných jedál, ktorých veľké porcie sú späté s celým radom zdravotných rizík.

2. Ak máte chuť na čokoládu či čokoľvek sladké, potom sa snažte vždy kupovať čo najmenšie veľkosti, hoci to nie je ekonomicky príliš výhodné. Ľahšie zostanete pri jednom zjedenom balení ako pri dvoch pravidelných štvorčekoch čokolády denne.

3. Keď už sa nedokážete zriecť jedál z fast foodov, potom aspoň voľte čo najmenšej veľkosti, prípadne porciu hranolčekov vymeňte za porciu zeleniny a pod.

4. Podobne sa chovajte aj pri nákupe sladených nápojov. Opäť voľte čo najmenšie veľkosti, prípadne si ich narieďte čistou vodou či sódou, alebo aspoň doplňte väčším množstvom ľadu.

5. Raňajkujete radi cereálie? Potom ich nejedzte nikdy priamo z krabičky. Vždy ich naberte pomocou odmerky o veľkosti jednej šálky, čo je ideálne množstvo pre 1 raňajkovú porciu.

6. Chipsy čiže zemiakové lupienky nikdy nekupujte vo veľkom balení! Vždy siahnite po najmenšom. Čoskoro zistíte, že vám na uspokojenie chuti postačí množstvo s objemom jednej šálky.

7. Upravte si tanier. Mnohým ľuďom pomáha, keď si môžu dopriať plný tanier. V skutočnosti ide o vizuálny dojem, preto väčšinu taniera naplňte potravinami bohatými na vlákninu, teda ovocím a zeleninou, ktoré zároveň zvýšia pocit sýtosti a dodajú telu dôležité živiny.

8. Pokiaľ si budete v reštaurácii objednávať jedlo a nepôjde o zdravý šalát, potom vždy voľte polovičné porcie, najmä ak pôjde napr. o cestoviny.

zdroj: novinky.cz

O čom vypovedá vaša nadváha

facebook

Môže byť nadváha zdravá?

Nočný krém Resurface

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.