Vegetariánstvo: pre a proti

Vegetariánstvo nie je len stravovacím režimom, jedná sa o akúsi životnú filozofiu. Človek, ktorý sa rozhodne nejesť mäso (a prípadne živočíšne produkty), máva väčšinou hlbšie dôvody než len redukciu váhy alebo nechuť k bravčovému mäsu. Niekomu ide o odľahčenie organizmu, iní nesúhlasia so zabíjaním živočíchov kvôli mäsovému priemyslu, u iných ide o dôsledok výchovy alebo naopak formu protestu proti modernej “konzumnej” spoločnosti. Aké sú teda pre a proti kontroverzného vegetariánstva?

Vegetariánstvo je spôsobom stravovania, keď je vylúčená konzumácia mäsa a živočíšnych výrobkov. Existuje množstvo variantov vegetariánstva, niektoré sú populárne, iné nie sú príliš rozšírené, v zásade ale môžeme odlíšiť štyri druhy:

1) lakto-ovo vegetariánstvo, pri ktorom sa neje mäso, ale sú povolené mliečne výrobky a vajcia. Táto forma stravovania je jedna z najrozšírenejších;

2) lakto vegetariánstvo, ktoré dovoľuje z vyššie spomenutej trojice len mliečne výrobky. Zakázanými potravinami sú teda mäso, mäsové výrobky a vajcia;

3) ovo vegetariánstvo, to naopak zase povoľuje vajcia spolu so zákazom mäsa a mliečnych výrobkov;

4) a najprísnejšia forma vegetariánstva – takzvané vegánstvo. Vegáni nejedia žiadne živočíšne produkty vrátane vajec, mlieka, syrov a niekedy tiež medu.

Zelená pre vegetariánstvo

Najčastejšou dogmou zástancov vegetariánstva patrí tvrdenie, že konzumácia mäsa prináša telu veľa rizík, a to najmä vďaka množstvu tuku a zložitému procesu trávenia. Je pravdou, vysoké množstvo tuku prispieva k obezite, civilizačným chorobám, napomáha k upchávaniu ciev a je aj bohatým zdrojom nezdravého cholesterolu. Avšak tiež je pravdou, že normálna konzumácia najmä bielych druhov mäsa a rýb naopak ľudskému telu prospieva. Aby ste docielili niektorého z vyššie uvedených problémov, museli by ste sa pravdepodobne denne napchávať bôčikom a párkami.

Červená pre vegetariánstvo

Na druhej strane vám veľa doktorov a odborníkov na výživu potvrdí, že konzumácia mäsa je pre ľudský organizmus veľmi dôležitá. Mäso je zdrojom plnohodnotných bielkovín a obsahuje esenciálne aminokyseliny, ktoré si telo nevie samo vytvoriť. V tomto ohľade nedosahuje rastlinná strava rovnakej hodnoty. Zároveň sa jedná o bohatý zdroj minerálnych látok, železa a vitamínov A, D a B.

Ideálne riešenie pre všetkých?

Ideálne teda je zaradiť kvalitné mäso a morské ryby do jedálnička minimálne trikrát týždenne. Mäso by malo byť samozrejme čerstvé a chudé. Samozrejme všetko záleží na vašich chuťových preferenciách a životnom postoji.

zdroj: prakticky-zivot.cz

Flexitariánstvo, nový druh zdravého životného spôsobu

facebook

Psychosomatika je fenoménom uponáhľanej doby. Na akom princípe funguje?

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.