Flexitariánstvo, nový druh zdravého životného spôsobu

Človek, ktorý je väčšinovým vegetariánom s občasnou konzumáciou mäsa – to je Flexitarián. Ide teda o čiastočné vegetariánstvo.

Myšlienka “strednej cesty” pokiaľ ide o konzumáciu či nekonzumáciu mäsa začala byť na Západe posudzovaná už v 90. rokoch. Samo slovo „Flexitariáni“ naznačuje flexibilný prístup k problematike. V roku 2003 bolo nakoniec Americkou dialektovou spoločnostou označené za najvýstižnejšie označenie človeka, ktorý je “vegetariánom občas konzumujúcim mäso”.

V roku 2008 napísala americká dietologička, nutričná poradkyňa a konzultantka basketbalového tímu Chicago Cubs, známa z televízneho vysielania aj svojho blogu na Huffington Post, Dawn Jackson Blatnerová knihu Flexitariánská diéta. Rok na to začal podobný smer zdravej výživy propagovať Paul McCartney so svojimi dcérami Mary a Stellou. Zahájili kampaň “Meat Free Monday”, teda “Bezmäsité pondelky”. Asi ani nie tak diéta ako meno Paula McCartneyho pritiahlo aj ďalšie celebrity napríklad Gwyneth Paltrow, Cameron Diaz alebo Richarda Bransona. Poznamenajme, že McCartney sám je presvedčeným a dôsledným vegetariánom a to už mnoho desiatok rokov.

Ak sa niekto z etických či zdravotných dôvodov rozhodne zo svojho jedálnička úplne vypustiť mäso, určite mu nepostačí len zelenina, strukoviny, vyprážané tofu a sójové mäso. Telo potrebuje veľa živín z mnohých zdrojov. Vegetariáni musia prejavovať nielen toľko deklarovanú zodpovednosť k prírode a životnému prostrediu, ale aj voči sebe samým. Chýbajúce živiny – predovšetkým vitamíny a minerály – teda musia dopĺňať potravinovými doplnkami, mali by chodiť na pravidelné lekárske kontroly a využívať skutočne odborného nutričného poradenstva.

Totálne vyradenie mäsa znamená vyradenie nenahraditeľných aminokyselín, ktoré možno získať práve len z potravín živočíšneho pôvodu. Ich deficit sa prejavuje dysfunkciami a poruchami endokrinnej a imunitnej povahy. Mäso ľudskému organizmu dodáva vitamíny skupiny B (B12 a B2) a ako ich zdroj je nahraditeľné iba čiastočne. Napríklad vegáni, ak si chcú uchovať plné zdravie, musia dvakrát až trikrát do roka dopĺňať železo a B12 dlhodobým užívaním prípravkov tieto živiny obsahujúcich. Flexitariánstvo je teda dobrým spôsobom ako krajnosti v diétnom príjme potravy kompenzovať.

Ako by mala flexitariánská diéta vyzerať? Len veľmi stručne uvádzame základný prehľad jej pravidiel z knihy Daw Jackson Blatnerovej:

  • Základ jedálnička by mala tvoriť zelenina, ovocie a rôzne obilniny.
  • Mäso sa konzumuje dvakrát týždenne. Má sa tým na mysli skutočne mäso, nie údeniny.
  • Biele mäso je zdravšie ako červené.
  • Ryby sa za mäso nepokladajú, konzumovať sa môžu v neobmedzenom množstve.
  • Je nutná kontrola železa, vitamínu B12 a mastných kyselín omega-3.

Dalo by sa povedať, že kniha Blatnerovej sa objavila vo veľmi vhodnom čase – na začiatku krízy roka 2008. Mnohí zarytí „mäsojedáci“ si museli odoprieť svoj každodenný steak čisto z finančných dôvodov. Tu mali príležitosť, ako svojej vynútenej zdržanlivosti dodať vhodný ideový základ. Na druhú stranu je úplne nesporné, že konzumácia mäsa má rovnako mnohé riziká. Pravidelná konzumácia tučnej stravy živočíšneho pôvodu vedie k vzniku nadváhy, vysokému cholesterolu a priamo súvisí so vznikom rady závažných ochorení tráviaceho traktu. Osobitnú kapitolu potom tvoria údeniny, o ktorých sa ako o prínose pre ľudské zdravie skutočne nedá vôbec hovoriť. Tieto skutočnosti sú určite pádnym argumentom v prospech Flexitariánstva.

Strava našich predkov bývala veľmi pestrá a rozmanitá, zužitkovala oveľa viac zdrojov rastlinných i živočíšnych. Mäso však vždy patrilo k drahým potravinám. Jeho konzumácia bola v bežnej populácii dlho spojená výlučne s rôznymi sviatkami a slávnosťami, prípadne sa mäso konzumovalo len v nedeľu. Nedostupnosť mäsa podporovali aj náboženské zvyklosti; typický je napríklad veľkonočný pôst alebo streda a piatok ako pôstne, bezmäsité dni; do hry vstupovali aj sezónne lovecké vplyvy. Isté výsadné postavenie mäsa v jedálničku a okolnosti s jeho konzumáciou spojené našli svoje vyjadrenie aj v ľudových prísloviach, riekanky a piesňach.

920931456

Ak sa budeme ako tým najlepším vodidlom riadiť zdravým rozumom, nejde proti flexitariánstvu zrejme nič namietať.

zdroj: prokondici.cz/

6 prekvapivých faktov o vegetariánstve a vegánstve

facebook

Každý, kto chce schudnúť, vyradí tieto 4 veci z jedálneho lístka

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.