Problémy so spánkom: Ako ich zahnať nadobro?

Už dve hodiny sa prevaľujete na posteli, obraciate spotený vankúš – a stále nie a nie zaspať. Čím zúfalejšie sa snažíte na nič nemyslieť, tým ste čulejší. Čo váš spánok zaháňa a ako ho privolať späť?

Budíte sa niekoľkokrát za noc a máte ťažkosti znova “zabrať”? Vstávate ráno uťahaní, ako keby ste celú noc skladali uhlie? Niečo také asi občas zažije každý, najmä pri prepracovaní, starostiach alebo stresu. Zhoršenie spánku môže spôsobiť aj nejaká vonkajšia zmena, treba pobyt v hoteli, nový matrac alebo ťažkosti po leteckom prekonaní viacerých časových pásiem; v priebehu niekoľkých dní by sa ale mal organizmus zase zrovnať. Pokiaľ ťažkosti pretrvávajú dlhšie ako tri týždne a nevyspania začína narušovať váš bežný život, znamená to, že niečo robíte zle – alebo trpíte nejakou poruchou. Čo teda môže zaháňať spánok?

Syndróm nepokojných nôh

Počul o ňom málokto, pritom trápi odhadom asi desatinu ľudí. Neurologické ochorenie sa prejavuje mravčením alebo tupou bolesťou v nohách. Nepríjemné pocity prepukajú v pokoji, najčastejšie pri zaspávaní a vyvolávajú potrebu uľaviť si pohybom, teda vstať a ísť sa prejsť alebo si s nohami aspoň zacvičiť. Ak sa toto opakuje viackrát za noc, je jasné, za čo taký spánok stojí. Syndróm nepokojných nôh je možné zmierniť dostatkom pohybu cez deň, striedavými kúpeľmi (teplé a studené), premazávaním mentolovým krémom a masážami. Ak to nestačí, predpíše vám neurológ lieky s obsahom dopamínu.

Lapáte po dychu: syndróm spánkového apnoe

Ide o poruchu dýchania, spôsobenú atypickým tvarom dýchacích ciest alebo poškodením dychového centra v mozgu. Trpia ňou väčšinou muži. Apnoe výrazne narušuje spánok, prejavuje sa totiž nielen hlasným chrápaním, ale hlavne viac ako desať sekundovými zástavami dychu. Takých páuz býva až desať za hodinu, takže sa chorý budí unavený, s bolesťou hlavy, znižuje sa jeho výkonnosť a zvyšuje nebezpečenstvo úrazu. Liečia sa buď chirurgicky (plastika mäkkého podnebia), alebo pomocou prístroja, ktorý zabezpečuje správny tlak v dýchacích cestách.

Hrôza, určite zase nezaspím!

Nespavosť “bez príčiny” si väčšinou vypestujete sami, napríklad nesprávnou spánkovou hygienou – teda tým, že pracujete dlho do noci, doprajete si pred spaním výdatné jedlo alebo alkohol, pozeráte sa z postele na televíziu alebo máte v spálni veľmi teplo. Chronická porucha sa často vyvinie z nespavosti krátkodobej.

“Problémy môžu nastať v okamihu, keď si kvôli niekoľkým prebdeným nociam začnete robiť príliš veľa starostí. Tieto obavy spôsobia zvýšené napätie a automatické myšlienky na to, že zase nezaspíte, ktoré vám skutočne budú brániť spať. To opäť posilní vaše negatívne očakávanie. Takto vzniká bludný kruh nespavosti,” vysvetľuje psychiater Ján Praško. Tento typ nespavosti sa dá zvládnuť pomocou relaxačných techník, pod odborným dohľadom možno nacvičiť aj zvládanie nežiaducich myšlienok.

Woman lying in bed suffering from insomnia
Škodia aj prášky na spanie? Ako ktoré!

Hypnotiká, lieky na poruchy spánku, majú naozaj veľmi zlú povesť – a celkom oprávnene. Prípravky zo skupiny benzodiazepínov síce naozaj fungujú, kvôli riziku závislosti by sa ale v žiadnom prípade nemali užívať dlhšie ako štyri týždne. Ich tlmiaci účinok navyše doznievajú ešte druhý deň. Posledným hitom sú preto lieky, založené na účinkoch melatonínu, hormónu, ktorý ovplyvňuje nastavenie biorytmov a teda aj navodenie spánku. Tieto prípravky sú neškodné a navodzujú prirodzený spánok. Predpísať vám ich ale musí lekár, ktorý určí správne dávkovanie priamo na mieru. Možno ich síce kúpiť aj cez internet, pred tým ale lekári rozhodne varujú.

zdroj: prozeny.cz/

Prečo vám padajú vlasy?

facebook

Problém dneška: Online nevera!

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.