Máte nedostatok vlákniny? Hrozí vám cukrovka aj rakovina!

Vláknina funguje ako akýsi čistič čriev. Väčšina buniek imunitného systému sídli práve v črevách, preto je táto jej funkcia pre vaše zdravie úplne zásadná. Čo sa ale stane, keď máte vlákniny nedostatok?

Na rozdiel od iných zložiek potravy, ako sú bielkoviny, sacharidy a tuky, je vláknina nestráviteľná a teda pre telo energeticky nevyužiteľná. V tom ale spočíva jej hlavný prínos. Prechádza totiž organizmom a pozitívne ovplyvňuje chody v tráviacom trakte, ktorých správne fungovanie je pre vaše zdravie nevyhnutné.

Vlákniny sú dve. Potrebujete obe!

S vlákninou je to ešte tak, že existujú dva druhy, ktoré majú odlišné účinky – potrebujete je preto obe. Svoj denný príjem preto musíte načerpať z viacerých zdrojov.

Podľa účinku sa vláknina delí na rozpustnú a nerozpustnú. Nerozpustná vláknina zväčšuje objem stolice a zrýchľuje jej priechod hrubým črevom. Vďaka nej je obmedzený kontakt toxických látok v stolici s bunkami v stene hrubého čreva aj ich vstrebávanie. Stenu hrubého čreva tiež mechanicky čistí.

Rozpustná vláknina zase spomaľuje priechod trávenej potravy tráviacim traktom, obmedzuje vstrebávanie niektorých živín v tenkom čreve. Tiež spomaľuje rýchlosť vstrebávania jednoduchých sacharidov, vďaka čomu pomalšie rastie hladina cukru v krvi. Jeden z druhov rozpustnej vlákniny pôsobí aj ako prebiotiká, ktoré podporujú rast pozitívnej črevnej mikroflóry.

Nerozpustná vláknina sa nachádza predovšetkým v celozrnných obilninách, orechoch, semenách a niektorých druhoch zeleniny ako karfiol, paradajky, cuketa alebo zeler. Rozpustná vláknina je potom hojne zastúpená hlavne v strukovinách, zemiakoch, koreňovej zelenine a v ovocí, najmä v jablkách a banánoch

Čo vám hrozí pri nedostatku vlákniny?

Podľa odporúčania by mal dospelý človek denne prijať 25-30 gramov vlákniny. To ale väčšina z vás nedodržiava. Podľa štatistík priemerný človek neprijme ani polovicu z tohto množstva a 98 percent populácie má v strave vlákniny nedostatok.

To je ale rizikom pre rad zdravotných komplikácií …

1. Zápcha.  “Vláknina viaže veľa vody, čím riedi črevný obsah. Dochádza tak ku zmäkčeniu stolice a zväčšeniu jej objemu, čo rieši problémy so zápchou, “uvádza nutričná ​​odborníčka.

2. Hemoroidy. Tie najčastejšie vznikajú práve v spojitosti s dlhotrvajúcou  zápchou. Vláknina je nielen prevencia hemoroidov, ale aj prírodný prostriedok ich liečby.

3. Nadváha. “Vláknina totiž nielenže zmierňuje pocit hladu, ale aj znižuje vstrebávanie hlavne tukov a cukrov, a tým zmenšuje príjem kalórií,” vysvetľuje Jitka Freibauerová, ktorá dodáva, že pri chudnutí je vláknina veľkým pomocníkom.

4. Cievne ochorenia.  V prvom rade vláknina znižuje krvný tlak, ktorý je rizikom pre rad týchto chorôb. Za druhé znižuje LDL cholesterol, ktorého zvýšená hladina môže viesť k ateroskleróze.

5. Cukrovka.  Znižuje jej riziko vďaka stabilizácii hladiny cukru v krvi.

6. Žlčové kamene.  Obezita a nevhodná strava s nedostatkom vlákniny sú hlavné príčiny vzniku žlčových kameňov. Opäť sa ale vláknina uplatňuje aj pri liečbe, pretože pektín v nej obsiahnutý rozpúšťa už existujúce kamene.

7. Rakovina. Slovenská republika dominuje rebríčkom vo výskyte rakoviny hrubého čreva a konečníka. Práve týmto dvom typom vláknina vďaka svojim čistiacim účinkom pomáha predchádzať.

zdroj: prozeny.cz

Vláknina prospieva zdraviu. Šesť vecí, ktoré by ste o nej mali vedieť

facebook

Vláknina a chudnutie: Prečo je tak dôležitá a kde ju nájsť?

Sledujte nás a lajknite nás:

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.