10 potravín spomaľujúcich starnutie pleti

Pokožka je najživším dôkazom toho, ako dobre alebo zle zaobchádzame so svojim telom. Už notoricky známe je konštatovanie, že sme tým, čo jeme a je len logické, že strava ovplyvňuje aj najrozsiahlejší orgán ľudského tela, ktorým pokožka je. Proces starnutia zastaviť nemožno, ale vhodne volenou stravou a správnou životosprávou ho môžeme aspoň spomaliť. Okrem dostatku aktívneho pohybu na čerstvom vzduchu, relaxácie a kvalitného spánku to môžeme dosiahnuť predovšetkým zdravým jedálničkom, dostatočne bohatým na ovocie a zeleninu, ktoré sú bohatým zdrojom antioxidantov. Práve ony sú účinnými nástrojmi minimalizácie škodlivých účinkov voľných radikálov zo znečisteného životného prostredia. Dostatok ovocia a zeleniny, darov mora a rýb a celkovo ľahká výživa sú najlepšími bojovníkmi proti prejavom času na ľudskej koži.

Nedávno vykonávané štúdie naznačujú, že stredomorská strava pravdepodobne prispieva k udržaniu dĺžky telomér, koncových častí ramien chromozómov, ktorých skracovanie súvisí so starnutím. Štúdie pomohli potvrdiť, že niektoré živiny môžu zabrániť škodám spôsobovaným faktormi vonkajšieho prostredia. Okrem iného tieto látky udržujú v pokožke vlahu a dodávajú jej žiarivý vzhľad.

Zdravá a vyvážená strava založená na plnohodnotných, minimálne spracovávaných potravinách zohráva kľúčovú úlohu ako pri znižovaní rizika vzniku a rozvoja rôznych ochorení, tak pri spomalení procesov súvisiacich so starnutím. Pokiaľ niekto zanáša svoje telo škodlivými a nekvalitnými potravinami, môže s istotou očakávať, že sa to prejaví na jeho vzhľade – a na pokožke predovšetkým.

Isteže veľkú úlohu zohrávajú tiež faktory dedičnosti, dostatok primeraného slnečného žiarenia, kvalita starostlivosti o pleť a príjem tekutín, pokiaľ však môžete vyzerať a cítiť sa lepšie bez vrások, s hebkou a hladkou, skvele príťažlivou pleťou na základe jedálnička bohatého na tie správne potraviny, mohli by ste to aspoň vyskúšať.

Sú to potraviny schopné neutralizovať zápalové procesy, ktoré zároveň kožu chránia pred negatívnymi vplyvmi vonkajšieho prostredia a poškodzovaním voľnými radikálmi. Šanca, že pokožka zostane zdravá a krásna, ich pravidelnou konzumáciou rapídne vzrastú.

Bobuľoviny.

Drobné plody bobuľovín sa vyznačujú vysokou koncentráciou antioxidantov, vlákniny, vitamínu C a ďalších významných živín. Ich často tmavá červená, modrá a fialová farba súvisí s obsahom antioxidantov – antokyanov. Čučoriedky, černice, maliny a brusnice obsahujú aj veľké množstvo ďalších antioxidantov – flavanolov, ďalej vitamínov a minerálnych látok, ktoré pomáhajú spomaliť starnutie a degeneráciu buniek.

Tmavá listová zelenina.

Tmavo zelené listy niektorých druhov zeleniny, najmä špenátu a kelu, obsahujú antioxidanty, luteín a zeaxantín a pomáhajú chrániť telo pred negatívnymi účinkami ultrafialového žiarenia. Každým vystavením intenzívnemu slnečnému žiareniu koža trpí a kumulatívny účinok opakovaného poškodzovania slnečným žiarením spôsobuje poškodenie DNA vrchnej vrstvy kože, pretrvávajúci zápal, oxidačný stres a potlačenie imunity T-lymfocytov. Tým sa zvyšuje riziko rakoviny kože a taktiež zrýchľuje jej starnutie. Opakované štúdie preukázali, že ženy, ktoré konzumujú viac zelenej a žltej zeleniny, majú menej vrások.

Uhorky.

Sú skvelým zdrojom tekutiny – až 96 percent uhorky tvorí voda. Pomáhajú udržiavať vlhkosť pokožky. Veľmi významný je obsah minerálov draslíka, vápnika, fosforu, horčíka a železa a taktiež rôznych stopových prvkov, predovšetkým síry. Síra je pre zdravie kožných buniek, vlasov a nechtov nevyhnutná. Čistí aj krv od toxických látok. Vysoký obsah oxidu kremičitého zase napomáha tvorbe kolagénu, ktorý zabraňuje vzniku vrások. Uhorka pomáha aj zvonka – naše babičky vedeli, prečo si pri lúpaní uhoriek prikladali šupky na tvár :)!

Guava

Jeden z najbohatších prírodných zdrojov vitamínu C, ktorý podporuje tvorbu kolagénu a pomáha zlepšovať vzhľad kože. Okrem toho má rozsiahly rad ďalších zdravotných prínosov.

Paradajky

Vyznačujú sa vysokým obsahom karoténového pigmentu lykopénu, ktorý pôsobí ako „vnútorný“ opaľovací krém a chráni pokožku pred UV žiarením, vznikom takzvaných stareckých škvŕn a starnutím. Lykopén je veľmi silný antioxidant, ktorý zabraňuje škodám vzniknutým pôsobením voľných radikálov na DNA buniek a chráni pred rakovinovým bujnením. Paradajky tiež obsahujú vitamín C a draslík, ktorý reguluje obsah vlhkosti a živín v kožných bunkách.

Avokádo.

O zdravotných prínosoch avokáda by sme mohli napísať celý článok. Pre zdravie kože majú však význam predovšetkým v ňom obsiahnuté mastné kyseliny, ktoré pomáhajú udržiavať zdravú vyváženosť tukov v pokožke a ďalej vitamíny E a H (biotín), poskytujúce pokožke, nechtom a vlasom významnú nutričnú podporu.

Granátové jablko.

Obsahuje punicalagin a kyselinu ellagovú, bioaktívne látky so silným protizápalovým účinkom, ktoré chránia organizmus pred účinkami toxických látok, zlepšuje stav kože a ciev. Má ale aj množstvo ďalších zdraviu prospešných vlastností.

Voľne žijúce ryby.

Ryby žijúce vo voľnej prírode, najmä tučné druhy, ako sú sardinky, slede, makrely a lososy, obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré u pokožky priaznivo pôsobia na jej vlhkosť a pružnosť, majú veľký vplyv na zníženie tvorby vrások, podieľajú sa na tvorbe kožného mazu, pozitívne ovplyvňujú hydratáciu kože, spomaľujú jej starnutie, pôsobia ako prevencia akné a zabraňujú poškodeniu kože slnečným žiarením.

Vlašské orechy.

Obzvlášť bohaté na polynenasýtené mastné kyseliny a vitamín E, ktoré účinne pôsobia proti starnutiu a majú protizápalové vlastnosti. Ďalšie prínosy pre ľudské zdravie by zabrali mnoho stránok.

Tmavá čokoláda

Kvalitná horká čokoláda obsahuje celé široké spektrum antioxidantov, ako sú polyfenoly, flavanoly, catechíny a iné. Antioxidanty flavanoly v kakaových bôboch chránia pokožku pred účinkami ultrafialového žiarenia a pomáhajú znižovať zápal kože spôsobený jej neúmerným vystavením ultrafialovému žiareniu. Horká čokoláda vysokej kvality pomáha zlepšiť prekrvenie kože a zvyšuje schopnosť pokožky udržať vlhkosť, čím zabraňuje vráskam.

zdroj: prokondici.cz

Potraviny pre dlhý vek – čo v ktorom veku jesť

facebook

8 najlepších odborných tipov na to, ako byť zdravší

Maska s aktívnym uhlím

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.