Prečo sú čipsy návykové

Existujú potraviny, ktoré nemožno jesť kontrolovateľným spôsobom – napríklad čipsy. Keď si poviete, že si dáte len trochu, u mnohých tento pokus skončí až vo chvíli, keď už v sáčku nezostane vôbec nič. To, že čipsy sú skutočne návykové, nie je mýtus. Na vine je „vzorec potravinovej závislosti“.

Najskôr jeden, potom dva, potom tri, potom štyri a zrazu je vrecko prázdne. Len málokto z nás dokáže zjesť len pár zemiakových lupienkov, alebo pol vrecka, potom ho zavrieť a vložiť späť do skrine. Väčšina z nás naopak akonáhle začne s chrumkaním, prestane až vtedy, keď zmizne v ústach aj ten posledný malý drobček. Pretože čipsy, rovnako ako iné mastné potraviny, majú návykový potenciál. To je skrátka dokázaný fakt. Ale prečo?

Keď jednoducho nejde prestať

Odpoveďou je „vzorec potravinovej závislosti“. Ten sa týka určitého zloženia živín v potravinách, presnejšie povedané pomeru sacharidov k tukom. Z experimentov so zvieratami je už známe, že určitá zmes týchto dvoch zložiek môže vyvolať potravinovú závislosť. Tento kŕmny vzorec má podobný účinok aj na človeka. Vzorec potravinovej závislosti vzniká takto: ak sa potravina skladá z polovice tuku a asi jednej tretiny sacharidov (čiže 50:35), potom táto potravina v mozgu aktivuje centrum odmeny. Výsledkom logicky je, že po „odmene“ túžime viac a viac.

Ako udržať svoju závislosť na čipsoch pod kontrolou

Je známe, že tuk je nosičom chuti a sacharidy poskytujú energiu. Či to samo o sebe predstavuje návykový potenciál, je ale otázne. Napriek tomu, že potkany v laboratórnom experimente jedli oveľa viac krmiva so špeciálnym zložením ako obvykle, takmer o tretinu viac, keď dostali zemiakové lupienky, nebolo možné ich v konzumácii zastaviť. Podobne „nenažrane“ sa zvieratá vrhli na ďalšie potraviny, ako sú arašidy, sladkosti alebo čokoláda. Okrem zloženia potravín zohrávajú úlohu aj ďalšie faktory, ako je konzistencia, vôňa, ale aj korenie a samozrejme soľ.

Ako teda udržať „nekontrolovateľnosť“ v medziach? Nejedzte žiadne potenciálne návykové potraviny – hranolky, čipsy, čokoládu a podobne – priamo z vrecúška. Najlepšie je nasypať ich do misky a najlepšie je zvoliť radšej menšiu veľkosť. Potom vyzerá plnšie, takže môžete svoj mozog oklamať, aby ste tuku nezjedli príliš veľa.

zdroj: prostreno.cz

Diéty a chudnutie: Chudnutie behom i chôdzou!

facebook

Vláknina a chudnutie: Prečo je tak dôležitá a kde ju nájsť?

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.