Ako naučiť dieťa čítať?

Pozitívny prístup k čítaniu

Ak chcete, aby bol z dieťaťa do budúcnosti čitateľ, mali by ste mu ukázať aj váš pozitívny prístup k čítaniu, pretože aj tu platí osobný príklad. Sami by ste mali čítať, ukazovať dieťaťu zaujímavé knižky, chodiť spoločne do knižnice alebo kníhkupectva, listovať si v knižkách rôznych žánrov, môžete si doma založiť aj svoju vlastnú knihovníčku, ktorú budete postupom času rozširovať a pod.

Tento prístup na čítanie by ste v ňom mali pestovať ideálne odmalička a to aj keď je dieťa naozaj úplne malé a knižka vlastne ani žiadne písmenká nemá alebo ich má len minimum. Pre najmenšie deti sú vhodné knižky s kontrastnými farbami, s veľkými jednoduchými obrázkami alebo interaktívne knižky, ktoré obsahujú zvuky, v ktorých sa dajú posúvať jej časti a pod. Sadnite si s dieťaťom a spoločne si v knižke listujte, popisujte jednotlivé veci a ukazujte mu ich.

Vždy vyberajte knižku s ohľadom na vek dieťaťa. Mala by byť zaujímavá, s pútavým príbehom, s ohľadom na záujmy dieťaťa a vždy len ľahko nad jeho momentálne čítacie schopnosti. Nemala by byť teda ani veľmi jednoduchá, ale na druhú stranu ani veľmi zložitá. Ak ste s výberom knižky neistí, pozrite sa na recenzie knižiek na internete alebo sa o vhodnej knižke poraďte v kníhkupectve.

Knižka rozvíja množstvo schopností dieťaťa. Na vás je, aby ste mu pomohli ich rozvíjať. Aby ste rozvíjali rečové schopnosti dieťaťa a jeho logické myslenie, musíte s dieťaťom komunikovať. Po prečítaní príbehu sa ho napríklad pýtajte na jeho názor, na postavy, ako bude asi príbeh pokračovať ďalej a pod.

Čítanie krok za krokom

Mali by ste sami vyhodnotiť, kedy je vhodné začať s učením čítania, pretože neexistuje nejaký konkrétny vek. Malo by to byť vždy nenásilné a zábavnou formou. Niekedy sa aj samo dieťa začne iniciatívne zaujímať o písmenká. Dieťa je schopné naučiť sa čítať zhruba vo veku od 4 rokov, ale niekedy aj skôr. Na druhú stranu by ste ho nemali do čítania nútiť len preto, že je staršie alebo že vy konkrétne chcete, aby čítalo.

Na začiatok je vhodné nájsť knižku, ktorá zobrazuje písmená s obrázkom, ktorý na dané písmeno začína. Dieťa si tak lepšie dokáže predstaviť súvislosti. Nezameriavajte sa len na veľké tlačené písmená, pretože tých je v písanom texte vo finále len minimum, ale tiež na malé tlačené písmená. Písacie písmená zatiaľ ignorujte.

Aby si dieťa zapamätalo jednotlivé písmená, môžete s ním hrať rôzne hry. Môže napríklad hovoriť slová, na ktoré písmeno začína (A ako auto, B ako babička, C ako citrón, D ako dom a pod.), vymýšľať mená na začínajúce písmenko (A ako Anička, B ako Barborka, C ako Cyril, D ako Dominik a pod.), vkladať písmenká do otvorov pre nich určených, prečítať si písmeno a snažiť sa ho následne napísať a pod. Záleží na vašej fantázii. Ak vás nič nenapadá, pozrite sa na internet, kde nájdete množstvo rôznych aktivít na rozvoj čítania pre začiatočníkov.

Pokiaľ dieťa už vie písmená perfektne, môžete prejsť k ďalšiemu kroku. V opačnom prípade precvičujte písmená stále dookola. Potom ho môžete učiť písmenká spájať v jednoduchej slabiky (napr. ma, tá, ba, po a pod.). Nechajte, aby ich dieťa prečítalo a následne vyslovilo nahlas. Dajte dieťaťu na čas, nijako naň netlačte. Venujte tomuto bodu dostatok času. Opäť platí, že jedine keď bude vedieť perfektne spojiť dve až tri písmená dohromady, môže prejsť k samotnému čítaniu slov.

Na začiatok dávajte jednoduché slová bez mäkčeňov a čiarok. Tie môžete do učenia zakomponovať až si budete istí, že perfektne písmená bez diakritiky ovláda. Po každej slabike tlieskajte, aby si dieťa zafixovalo, ako sa písmenká spájajú dohromady. Trénujte plynulosť čítania jednoduchých slov. Vždy je dobré spojiť si slová s obrázkom na lepšie pochopenie. Môžete si napríklad napísať na kartičky jednoduché slová, na druhej zase nakresliť obrázok. Dieťa bude musieť slovo prečítať a potom k nemu nájsť obrázok, ktorý toto slovo vyjadruje. Alebo bude musieť nájsť v miestnosti vec, ktorá je na kartičke napísaná a pod.

Následne môžete prejsť na čítanie jednoduchých viet (určite každý si vybaví vety zo Šlabikára: Mama má Emu, Ema má mamu. A pod.). Obtiažnosť zvyšujte až keď ste si istí, že súčasnú úroveň zvláda. Potom môžete čítať spoločne jednoduché príbehy, básničky, riekanky a pod.

Ako sa zvyšuje úroveň čítania dieťaťa, pripravujte mu zložitejšie úlohy späté s čítaním. Po prečítaní príbehu nahlas, ho požiadajte, aby vám príbeh porozprávalo vlastnými slovami, popísalo obľúbenú postavu a pod.

GreenSun - Ekologický prací prostriedok, ktorý Vám ušetrí až 60 % energie.
GreenSun – Ekologický prací prostriedok, ktorý Vám ušetrí až 60 % energie.

Motivujte dieťa na každodenné čítanie, aby nevyšlo zo cviku. Nechajte ho, aby vám prečítalo rôzne nápisy napríklad v obchode, v meste, na potravinách a pod.

Aby ste neustále rozvíjali slovnú zásobu dieťaťa, neprestávajte mu sami čítať. Môžete sa napríklad striedať v čítaní. Raz budete čítať knižku pred spaním vy, druhý deň zase dieťa vám. Obrňte sa trpezlivosťou, dieťa chváľte a motivujte ho k učeniu. Pokiaľ mu čítanie hneď nepôjde, nezúfajte. Čas prinesie čoskoro svoje ovocie.

zdroj: dudlu.cz

7 dôvodov, prečo dávať svoje deti k babičke a dedovi

facebook

Chyby zraku u detí. Čo by rodičia nemali zanedbať?