Zásady správneho pitného režimu v lete

Každý dobre vie, že je potrebné dbať na dostatočný prísun tekutín. Najmä v práve prebiehajúcich letných mesiacoch, ktoré sú tento rok obzvlášť teplé, sa na to nesmie zabúdať. Avšak aj v takto základnej potrebe často robíme chyby – pijeme nárazovo vo veľkom množstve a najčastejšie presladené limonády. Pritom stačí dodržiavať pár jednoduchých zásad a môžete si užívať ničím nerušené leto.

Čo sa týka množstva tekutín, traduje sa dva a pol litra vody denne. Lenže to neplatí pre všetkých, je potreba zohľadniť najmä vek a fyzickú námahu dotyčného. Tiež musíte počítať s tým, že sa nejaká voda do tela dostáva aj prostredníctvom jedla, teda za predpokladu pestrej stravy. Aké je teda vhodné minimálne množstvo?

Pre dospelého človeka 1,5 litra tekutín pitím, 800-900 ml v rámci stravy
Pre seniora 1,3 l tekutiny pitím, 700-800 ml v rámci stravy
Pre dieťa (1-3 roky) v tekutinách 800 ml, v rámci stravy cca 300 ml
Pre dieťa v predškolskom veku 900 ml v tekutinách, v rámci stravy 500 ml

“Príliš veľké množstvo tekutín nám môže škodiť – zbytočne zaťažuje naše obličky, ktoré tak môžu strácať sodík, čím sa oslabuje ich správna funkcia. Rovnaké nebezpečenstvo však hrozí aj pri opačnom postupe. Nezabúdajte teda piť aj napriek tomu, že nemáte pocit smädu, “hovorí Ing. Bohumil Hlavatý, riaditeľ asociácie pre špeciálne potraviny, a dodáva: “Dehydratácia organizmu telo pripraví o energiu a navodí bolesť hlavy a ďalšie nepríjemnosti. Najvhodnejším nápojom je čistá voda alebo nesladené vlažné ovocné čaje, napr. s obsahom granátového jablka, ktoré znižuje pocit smädu. “

V horúcich dňoch tiež často siahame po studených nápojoch, ktoré nás osviežia. Teplota nápoja by sa však nemala výrazne líšiť od teploty okolia. Po požití ľadového nápoja totiž musí organizmus vyrovnávať teplotný rozdiel, na čo spotrebuje veľké množstvo energie, ktorú by sme predovšetkým v lete takto plytvať nemali.

A čo je vhodné piť? Najvhodnejšie je samozrejme čistá voda a potom tiež kvalitné ovocné čaje, oboje najlepšie vlažné. Slabo mineralizované vody sú tiež vhodnými tekutinami a piť ich môžeme takmer neobmedzene. To však neplatí o silne mineralizovaných vodách, u ktorých je potrebné dodržiavať odporúčané množstvo. Obľúbené sú tiež šťavy z ovocia, ani tie však nie sú celkom bez problému. Iste ide o výborný zdroj vitamínov, ale je potrebné dať si pozor na obsah jednoduchých cukrov.

Pravidelný a primeraný pitný režim znamená menej starostí a viac parádnych letných okamihov prežitých v pokoji a celkovej pohode.

zdroj: zena-in.cz

Koľko hodín denne máte naozaj spať podľa veku

facebook

Závislosť na partnerovi? Psychológ radí, ako sa z nej vymaniť

Sledujte nás a lajknite nás:

Pridaj komentár

Prihlásenie k odberu noviniek

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek.

Pri pokuse o odoslanie žiadosti sa vyskytla chyba. Prosím skúste to znova.